چکیده:
نگرش عرفانی به دین از مباحث مورد توجّه عارفان و ادیبان و از دغدغههای جوامع بشری بوده است. به همین سبب دیدگاهها و نظریّههای مختلفی در باب آن ارائه شده است. برای مثال، عارفان و صوفیان اسلامی همواره کشف و شهود را مبنعی بالاتر از عقل دانستهاند و پیرامون دین، عقل، عرفان و رابطه آنها سخن گفتهاند و در مقابل آنها در غرب و عالم مسیحیت از قرن هیجدهم اندیشهای با نام تجارب عرفانی در مقابل عقلگرایی افراطی آغاز شده و محور اندیشۀ آنان رابطۀ دین، عقل و باطن با یکدیگر است. بنابراین آنچه ما با آن روبهرو هستیم دو گرایش ظاهرا مشابه در دو سنت فرهنگی، فکری، دینی مختلف است که به دین و عرفان و خصوصا کاربرد عقل در دین، میپردازد. هر دو در یک دستهبندی کلی و با تفاوتهایی، جزو موافقین دین، عرفان و گرایشات باطنی؛ و مخالفین عقلگرایی افراطی و بهکاربردن بیحدوحصر عقل و استدلال در دین هستند و سعی میکنند معرفت حقیقی را در عرفان و از روشی باطنی نه در کلام و فلسفه، بلکه از روشی استدلالی بیابند. بههمین سبب هدف این پژوهش، یافتن تفاوتها و شباهتهای اندیشه مولانا و رودلف اتو و مزلو دربارۀ «تجربۀ عرفانی» درمقایسۀ با همدیگر است. هنر و زیباییشناسی نیز در اندیشۀ مولانا دارای جایگاه برجستهای است. باتوجهبه مطالعات، این پژوهش در این مجال کوتاه با روش توصیفی – تحلیلی به این نتایج دستیافته است که بین اندیشۀ مولانا با مزلو و اتو اشتراکات کاملی وجود دارد. مشخصههای اصلی تجربههای عرفانی وحـدتبخـشـی، معرفتبخشی، بیانناپذیری، سرّ بودن، بیمکانی و بیزمانی، مجذوبکنندهبودن، هیبت ناکی و انفعالیبودن است که در شعر مولانا و فلسفۀ مزلو و اتو مشترک میباشد. اهداف پژوهش: بررسی هنر و زیبایی در اندیشۀ عرفانی مولانا. بررسی تفاوتها و شباهتهای اندیشه مولانا و رودلف اتو و مزلو دربارۀ «تجربۀ عرفانی». سوالات پژوهش: هنر و زیبایی چه جایگاهی در اندیشۀ مولانا دارد؟ آیا در اندیشۀ مولانا با مزلو و رودلف اتو اشتراکاتی وجود دارد؟
Ignoring a religion with a religion. In terms of the reason for Didgah Ha and the theory of this is different from the door that his opinions are very strong. Benabrine Ansheh, what is the ba ann ruh hustem de grayish, apparently similar to the dir de cent Farhangi, ideological, different religious use, and especially the karbird aql dar din, miprdazd and har do dr yak dasten, bai taye, all agree Deen, Irfan and Gharayshat Batni; And they are in opposition to the intellect of Garyi, which is superfluous, and there is a carbarden in it, with a limit and a limitation of reason and inference, dar din Hestend, and the quest for real knowledge, ra dar erfan, and esoteric roshi, not ur words and philosophies, but also deductive reasoning. In the name of the main reason for the goal, where is the pessimism of its inequality and its semblance of animosity, Maulana and Rudolf Atto, and the “Experience of Irfan. With reference to readings, where is the article, where is the article on the field of Kotah Ba Rosh descriptive-analytical in it, where are the results of this article between Mawlana Ba Mazlo and the participations of the entire existence of a dard and a diagnosis, and this is an original experience. , Bayan Napdhiri, Ser Boden, Bey Makani and Bey Zamani, Majzoub Kanada Boden, Hebat Naki and Boden Emotional Astkeh, Mawlana's Poetry and Philosophy Mazlo and Atto Mushakri, May Bashed.