چکیده:
تصوف بهعنوان پدیدۀ مهم در تاریخ جهان اسلام نقش مهمی در نفوذ و بسط اسلام در شبه قاره هند ایفا کرد؛ دکن بهعنوان قلب فرهنگی و تمدنی شبه قاره هند پذیرای فرقههای مختلف تصوف شد. با تشکیل حکومت سلاطین دهلی و استقرار طریقت چشتیه، مشایخ این فرقه از نفوذ معنوی بسیاری برخوردار شدند. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق تاریخی که مبتنی بر توصیف و تحلیل است و با تکیه بر مطالعات کتابخانهای انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مشایخ چشتیه در دوره بهمنیان یکی از گروههای تأثیرگذار سیاسی و اجتماعی بهشمار میرفتند؛ بهطوریکه سلاطین بهمنی سعی میکردند از این جایگاه بهنفع حکومتشان بهره ببرند اما مشایخ اولیه چشتیه براساس اصول خود از پرداختن به امور سیاسی و قبول مناصب حکومتی امتناع میکردند و همین عوامل به رشد این طریقت کمک کرد. بعد از چشتیه، نعمتاللهیه در دکن نفوذ کردند و در این منطقه گسترش یافتند. این طریقتها بهعنوان یک جریان تأثیرگذار در تمام فعالیتهای فردی و اجتماعی مردم علاوه بر فعالیتهای صوفیانه، گسترش دین اسلام و ترویج زبان و فرهنگ فارسی تأثیری شگرف در عرصههای مختلف زندگی اجتماعی مردم بهویژه در هنر و معماری داشتند که یکی از شاخصههای ممتاز معماری و هنر در کتیبه اهدایی احمدشاه به آرامگاه شاه نعمتالله متجلی شده است.اهداف پژوهش:بررسی و شناخت جایگاه طریقتهای چشتیه و نعمتاللهیه در دکن.بررسی چگونگی گسترش فرهنگ و تمدن ایرانی در دکن و معماری کتیبۀ آرامگاه شاه نعمتالله ولی در ماهان.سوالات پژوهش:علت رشد طریقتهای چشتیه و نعمتاللهیه در دکن چه بود؟چه عواملی موجب نفوذ و گسترش فرهنگ و تمدن ایرانی در دکن شدند؟
Sufism- as an important and complex phenomenon in the history of the Islamic world- has played an important role in the spreading of Islam in India, and Deccan was accepted as a cultural and civilization subcontinent of various sects. The main issue of the present study is to investigate the development of the Chishti and Ne`matollahi doctrines in Deccan. This research aims to answer these questions by using historical research method based on description and analysis and relying on library studies. Why despite the existence of various Sufi cults in Deccan they became inedible and pervasive, what their roles and effects were. The findings of the present study show that with the formation of Delhi monarchy and the establishment of the Chishti, the elders of this cult gained a great deal of spiritual influence and they were one of the influential political and social groups in the Bahmani period, as Bahmani sultans sought to take this position for themselves. However, the early elders of Chishti refused to pursue political affairs and accept governmental positions on the basis of their principles, and these factors contributed to the growth of this doctrine, after Ne`matollahi 's influence in Deccan and completed their development and extension there. These doctrines, furthermore the Sufi activities, had an important role in the spread of Islam and the promotion of Persian language and culture.