چکیده:
پژوهش حاضر جلوههای ناتورالیسم و فابل را در آثار منصور یاقوتی را مورد بررسی قرارداده است. این تحقیق، مطالعهای نظری است که به شیوه کتابخانهای–تحلیلی انجام شده است. محدوده و جامعه مورد مطالعه آثار منصور یاقوتی شامل مجموعه داستانهای کوتاه تنهاتر از ماه، داستانهای آهودره و توشای پرنده غریب زاگرس، داستان بلند پاجوش و رمان بنبست هست. ویژگیهای ناتورالیستی در داستانهای کوتاه کلاغها، گوژ، قرنطینه و داستان بلند پاجوش و رمان بنبست دیده میشود. داستانهای یاقوتی عمدتاً پایان تلخی دارند مانند داستانهای پاجوش، زیر پل پای درخت، قضیه شیشههای مربا، گل خاص، کوچه، آهو، سال کورپه، چراغی بر فراز مادیان کوه، تنهاتر از ماه، خنده، کلاغها، قرنطینه، اعتصاب، تلخ، رامونا، گزارش، افعی، آخر خط، گیوتین، زیر آفتاب. حضور حیوانات در داستانهای یاقوتی بهصورت چشمگیری دیده میشود. قهرمان تعدادی از داستانها حیوان هستند مانند اسب تاماسخان و گل خاص و در بعضی از داستانها مانند گرگ، روباها، بدبده و زنبور دانا از حیوانات بهصورت سمبلیک بهره میگیرد. منصور یاقوتی از نویسندگان واقعگرای معاصر است که توجه به واقعیتهای تلخ و دردناک جامعه، بنمایه اصلی آثار او را تشکیل میدهد. انسانهای داستان یاقوتی از میان فقرا، معتادان، بزهکاران، کارگران و افراد فرودست جامعه هستند و اسیر زندگی نکبتباری که راه گریزی برایشان نیست. یاقوتی همچنین بهصورت گسترده از حضور حیوانات در داستانهایش بهره گرفته است. حیوانات یا قهرمان داستانی سمبلیک هستند و یا بهعنوان بخشی از طبیعت در کنار انسان و یا در تقابل با او حضور دارند و مانند انسانهای داستان اسیر جبر محیط و تقدیر تغییرناپذیرشان هستند.
The present paper studied naturalism and fable in the works of Mansour Yaghouti. The present research is a theoretical study that has been done by library-analytical method. The study area and society of Mansour Yaghouti's works include a collection of short stories; "Tanhatar Az Mah", "the stories of Ahoodarreh" and "Toshay Parand-e Gharib-e Zagros", the long story of "Pajoosh" and the novel of "Bonbast".Naturalistic features can be seen in the short stories of the “Kalaghha”, “Goozh”, “Quarantine”, and the long story of the “Pajoosh” and “Bonbast” novel. Yaghouti's stories mostly have a bitter ending, such as the stories of “Pajoosh”, “Zir-e Pol-e Pay-e Derakht”, “Ghaziyeh Shishehay-e Morabba”, “Gol Khas”, “Kooche”, “Ahoo”, “Sal-e Korpeh”, “Cheraghi Bar Faraz-e Madiyankooh”, “Tanhatar Az Mah”, “Khandeh”, “Kalaghha”, “quarantine”, “Etesab”, “Talkh”,”Ramona”, “Gozaresh”, “Afei”, “Akhar-e Khat”, “Guiotine”, “Zir-e Aftab”. The presence of animals in Yaghouti's stories is seen dramatically. The protagonists of some stories are animals, such as “Asb-e Tamas Khan” and “Gol Khas”, and in some stories, such as “Gorg”, “Roobaha”, and “Zanboor-e Dana”, animals are used symbolically.Mansour Yaghouti is one of the contemporary realist writers whose attention to the bitter and painful realities of society is the main theme of his works. The people of Yaghouti's story are from the poor, addicts, criminals, workers and the lower classes of society who are trapped in a miserable life and there is no escape for them. Yaghouti has also made the presence of animals in her stories extensively