چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عوامل اجتماعی تاثیرگذار بر هویت اجتماعی دانشآموزان متوسطه شهر میناب میباشد. جامعه آماری تحقیق کلیه دانشآموزان دختر و پسر مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه شهر میناب میباشد که با استفاده از ترکیب شیوه نمونهگیری بهصورت خوشهای چند مرحله به تعداد 375 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند که از این تعداد 190 نفر دانش-آموزان پسر 7/50 درصد و 185 نفر دانشآموزان دختر 3/49 درصد انتخاب شدند که پرسشنامه را پر کردند این پرسشنامه محقق ساخته دارای روایی و پایایی قابل قبول بود برای تحلیل فرضیات پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون، آلفای کرانباخ و تحلیل چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین جنسیت با هویت اجتماعی، بین جنسیت با هویت خانوادگی و بین جنسیت با هویت ملی دختران و پسران براساس آزمون T تفاوت میانگین تفاوت معناداری وجود ندارد. ولی بین جنسیت با هویت دینی دختران و پسران براساس این آزمون تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین، بین پایگاه اقتصادی - اجتماعی با هویت اجتماعی و هویت دینی دانشآموزان رابطه معناداری وجود ندارد و بین پایگاه اقتصادی - اجتماعی با هویت خانوادگی رابطه معنادار وجود دارد و اینکه بین پایگاه اقتصادی - اجتماعی با هویت ملی رابطه معکوس وجود دارد. علاوه بر این ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین رضایت فرد از خود، تایید دیگران، درونی کردن ارزشها و هماهنگی ارزشهای گروهی با هویت اجتماعی، هویت دینی، هویت خانوادگی و هویت ملی رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد.
که مهمترین ابعاد سازنده هویت اجتماعی دانشآموزان به ترتیب بعد جغرافیایی، بعد فرهنگی و بعد تاریخی میباشد.
خلاصه ماشینی:
پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده که در این تحقیق دارای 10 بعد میباشد که شامل جنسیت (سؤال 1)، پایگاه اقتصادی – اجتماعی (سؤالات 6، 7، 8)، میزان رضایت از خود (سؤالات 9، 10، 11، 12، 13، 14، 15، 16)، تأیید دیگران (سؤالات 17، 18، 19، 20، 21، 22)، درونی شدن ارزشها (سؤالات 23، 24، 25، 26، 27، 28، 29، 30)، ارزشهای گروهی (سؤالات 31، 32، 33، 34، 35، 36، 37)، هویت دینی (سؤالات 38، 39، 40، 41، 42، 43، 44، 45، 46، 47، 48، 49، 50، 51)، هویت خانوادگی (سؤالات 52، 53، 54، 55، 56، 57، 58، 59) و هویت ملی (سؤالات 60، 61، 62، 63، 64، 65، 66، 67، 68، 69، 70) میباشند .
نتایج فرضیه 9 تا 24 براساس جداول 4-24 تا 4-39 بیانگر این هستند که بین رضایت فرد از خود، تأیید دیگران، درونی کردن ارزشها و هماهنگی ارزشهای گروهی با هویت اجتماعی، هویت دینی، هویت خانوادگی و هویت ملی رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد.
همچنین، هماهنگی ارزشهای گروهی (16/0)، پایگاه اقتصادی – اجتماعی (19/0)، مورد تأیید دیگران (21/0) توانایی پیشبینی هویت ملی را دارد و این متغیرها به جز متغیرهای درونی کردن ارزشها و رضایت فرد از خود بر آن تأثیر مستقیم دارند.
و اینکه هماهنگی ارزشهای گروهی (7/27)، مورد تأیید دیگران (5/33) و درونی کردن ارزشها (7/35) و رضایت فرد از خود (4/36) قدرت تبیین و پیشبینی هویت اجتماعی را دارد و بر آن تأثیر مستقیم دارند ولی پایگاه اقتصادی - اجتماعی به طور مستقیم بر آن تأثیر ندارد.