چکیده:
این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- همبستگی به بررسی تاثیر یادگیری سیار و سواد اطلاعاتی بر توسعه حرفهای و نوآوری سازمانی آموزگاران ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان بستک میپردازد. از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی، از لحاظ نوع روش، توصیفی- همبستگی میباشد جامعه آماری در این پژوهش را کلیه آموزگاران ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان بستک تشکیل میدهد؛ که تعداد آنها برابر 370 نفر اعلام شده است. روش نمونهگیری به صورت روش نمونهگیری تصادفی طبقهای میباشد. برای تعیین حجم نمونه نیز از جدول مورگان استفاده شده است. که طبق این جدول تعداد نمونه آماری برابر 181 نفر بدست آمده است. پژوهش حاضر در دو بخش نظری و عملی انجام شده است. در بخش نظری، اطلاعات لازم با استفاده از روش کتابخانهای و اسنادی و در بخش عملی، به شیوه میدانی از طریق پرسشنامههای استاندارد مورد سنجش قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای رگرسیون ساده و چندگانه انجام گرفته است و نتایج پژوهش حاکی ازآن است که ابعاد یادگیری سیار (دسترسی به فناوری، انگیزش، توانایی یادگیری از طریق رسانهها، گفتگوهای گروهی اینترنتی و مسایل مهم جهت موفقیت در یادگیری الکترونیکی) بر توسعه حرفهای و نوآوری سازمانی آموزگاران ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان بستک تاثیر مثبت معناداری دارد و همچنین ابعاد سواد اطلاعاتی (توانایی تعیین وسعت و ماهیت اطلاعات، توانایی دسترسی موثر به اطلاعات، توانایی ارزیابی نقادانة اطلاعات، توانایی کاربرد هدفمند اطلاعات، توانایی درک موارد حقوقی و اقتصادی کاربرد اطلاعات) بر توسعه حرفهای و نوآوری سازمانی آموزگاران ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان بستک تاثیر مثبت معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای رگرسیون ساده و چندگانه انجام گرفته است و نتایج پژوهش حاکی ازآن است که ابعاد یادگیری سیار (دسترسي به فناوري، انگيزش، توانايي يادگيري از طريق رسانه ها، گفتگوهاي گروهي اينترنتي و مسايل مهم جهت موفقيت در يادگيري الكترونيكي) بر توسعه حرفهای و نوآوری سازمانی آموزگاران ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان بستک تأثیر مثبت معناداری دارد و همچنین ابعاد سواد اطلاعاتی(توانايي تعيين وسعت و ماهيت اطلاعات، توانايي دسترسي مؤثر به اطلاعات، توانايي ارزيابي نقادانة اطلاعات، توانايي كاربرد هدفمند اطلاعات، توانايي درك موارد حقوقي و اقتصادي كاربرد اطلاعات) بر توسعه حرفهای و نوآوری سازمانی آموزگاران ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان بستک تأثیر مثبت معناداری دارد.
آموزگاران ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان بستک ، به عنوان کارکنان يكي از اثرگذارترين سازمان ها(آموزش وپرورش)، تلاش دارد با بهره برداري مؤثر از منابع انسانی و سازماني خود در جهت تعالي بيشتر گام بردارد و با تبديل شدن به سازماني دانش محور، از دانش موجود در ساختار، فرايندها و ذخيرهي منابع انساني خود، براي دست يابي به چشم انداز مورد نظر خود بهره ببرد حال سوالی که مطرح میشود این است که یادگیری سیار و سواد اطلاعاتی بر توسعه حرفهای و نوآوری سازمانی آموزگاران ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان بستک چه تأثیری دارد؟ Brown اهمیت و ضرورت تحقیق يكي از مباحث اساسي در نظريه سازماني، تغییرات سازماني است.
از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی، از لحاظ روش توصیفی- همبستگی میباشد و هدف آن بررسی تاثیر یادگیری سیار و سواد اطلاعاتی بر توسعه حرفهای و نوآوری سازمانی آموزگاران ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان بستک است.
پیمایشی: جهت بررسی تاثیر یادگیری سیار و سواد اطلاعاتی بر توسعه حرفهای و نوآوری سازمانی به جمع آوری دادهها و اطلاعات از کارکنان (مورد مطالعه: آموزگاران ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان بستک) از طریق پرسش نامه اقدام شده است.