چکیده:
مقدمه: استرس و اضطراب عملکرد شناختی تکالیف درگیر در حافظه فعال را تخریب کرده، اثرات کاهشی بر ظرفیت حافظه فعال داشته و از کارایی آن میکاهد. یکی از رویکردهای درمانی جدید که اثربخشی آن در کاهش استرس و اضطراب قابل بررسی است، توانبخشی شناختی و تلاش جهت ترمیم نقایص شناختی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان توانبخشی شناختی در کنترل استرس و اضطراب دانشآموزان دختر دوره دوم دبیرستان شهر تهران انجام شده است. روش کار: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه پژوهش متشکل از دانشآموزان دختر با نشانههای اضطراب و استرس که در مقطع دوره دوم دبیرستان شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1397 مشغول به تحصیل بودند، بود. نمونه پژوهش شامل 30 دانشآموز دختر بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش توسط نرمافزار توانبخشی شناختیCaptain's Log در 8 جلسه 90 دقیقهای به صورت فردی مورد مداخله قرار گرفتند، در صورتی که هیچ مداخلهای روی گروه کنترل انجام نگرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه DASS-21 بود که دو گروه، در سه مرحله آن را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری و به وسیله نرمافزار SPSS-22 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که درمان توانبخشی شناختی حافظه فعال تأثیر معناداری در کاهش استرس و اضطراب دانشآموزان در مرحله پسآزمون و پیگیری دارد. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که درمان توانبخشی شناختی حافظه فعال در کاهش استرس و اضطراب دانشآموزان دختر مؤثر است، در نتیجه میتوان جهت کاهش استرس و اضطراب آنها از این مداخله سود جست.
Introduction: Anxiety and stress degraded the cognitive function of tasks involved in working memory and decreased working memory capacity and efficiency. Working memory is a complex, limited-capacity cognitive system that prepares information to be stored while processing it simultaneously. One of the new therapeutic approaches whose effectiveness in the reduction of stress and anxiety might be considered is cognitive rehabilitation; the efforts to repair cognitive deficits.This study is designed to evaluate the efficacy of cognitive rehabilitation therapy (CRT) on stress and anxiety of the high school second lever female students in Tehran.
Methods: The following study is a semi-experimental study with pretest- posttest and control group with a follow-up stage. The target society of this research includes female students with symptoms of anxiety and stress at the second level of high school in Tehran during the academic year of 2018-2019. The participants are 30 female students in two matched groups (15 participants within the experimental group and 15 ones in the control group) selected by the available sampling method. The experimental group received eight sessions of 90 minutes of individual CRT intervention using computer-based cognitive rehabilitation software. The control group did not have any type of intervention and recruited from the waiting list. The measurement instrument was the depression anxiety and stress scale (DASS) distributed in three different periods of time (pretest, posttest, and follow-up stages. The obtained data were analyzed by SPSS-22. Indicators such as mean and standard deviation and multivariate analysis of covariance were used. The Levin test helped us to check the homogeneity of variances.
Results: The results indicated that the CRT method of intervention effectively reduced the high school second level female students’ stress and anxiety. However, just its effect on anxiety remained persistent untill the follow-up period.
Conclusion: CRT method effectively affects the anxiety and stress of high school second level female student, and it might be considered as a useful way in the field.