چکیده:
ﻫﺪف: در این پژوهش به ﺑﺮرﺳﯽ اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر فعالیت افزایش یافته ی شناختی، هیجانی و عصبی- عضلانی در افسردگی سالمندان مبتلا به اختلال شناختی خفیف می پردازیم. روش: در این مطالعه که با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل اجرا شد،30 سالمند مبتلا به اختلال شناختی خفیف ساکن آسایشگاه سالمندان کهریزک با داشتن ملاک های ورود به مطالعه با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند. ﺷﺮﮐﺖﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﭘﺮﺳشنامه ی ﻣﻌﺎیﻨﻪی ﻣﺨﺘﺼـﺮ وﺿـﻌﯿﺖ رواﻧـﯽ ، افسردگی، انزوای اجتماعی را ﺗﮑﻤﯿﻞ ﮐﺮدﻧﺪ. برنامه ی بازتوانی در 18 ﺟﻠﺴﻪی یﮏ ﺳﺎﻋﺘﻪ، ﻃﯽ ﻫﺸـﺖ ﻫﻔﺘـﻪ و دو ﺗـﺎ ﺳﻪ ﺑﺎر در ﻫﻔﺘﻪ اﺟﺮا شد. دادهﻫﺎ ﺑﺎ ﻣﺪل ﺗﺤﻠﯿﻞ کوواریانس ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪﻧﺪ. یﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: یﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﺣـﺎﮐﯽ از آن ﺑـﻮد ﮐـﻪ ﮔـﺮوه آزﻣـﺎیﺶ ﭘـﺲ از دریﺎﻓﺖ ﻣﺪاﺧﻠﻪی ﺑﺎزﺗﻮاﻧﯽﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ، درﻣﻘﺎیﺴﻪ ﺑﺎ ﮔـﺮوه ﮐﻨﺘـﺮل، ﺑﺮاﺳـﺎس ﻧﻤـﺮات ﻣﻌﺎیﻨـﻪ ی وضعیت روانی(,P£0/0124.30 F=)، ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻨﺎدار عملکرد شناختی مطلوب تر؛ ﻧﻤـﺮات افسردگی (,P£0/0117.67 F=)، میزان افسردگی کمتر؛ ﺑﺮاﺳـﺎس ﻧﻤـﺮات انزوای اجتماعی(,P£0/0128.58 F=)، انزوای اجتماعی کمتر داشتند. ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: ﻧﺘﺎیﺞ ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ نشان داد که ﻣﺪاﺧﻠﻪی ﺑﺎزﺗﻮاﻧﯽﺷﻨﺎﺧﺘﯽ مبتنی بر فعالیت افزایش یافته ی شناختی، هیجانی و عصبی- عضلانی در بهبود عملکرد شناختی،کاهش افسردگی و انزوای اجتماعی ﺳﺎﻟﻤﻨﺪان ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ اختلال شناختی خفیف موثر است. همچنین مربع ایتای جزئی(اندازه اثر) برای تأثیر متغیر مستقل در متغیر وابسته برابر 0.524 است که نشان می دهد 52 درصد تغییرات در متغیر وابسته توسط متغیر مستقل تبیین می شود. یعنی آموزش مبتنی بر فعالیت افزایش یافته شناختی ، هیجانی و عصبی عضلانی توانسته است 52 درصد در عملکرد روزانه سالمندان (MCI) تأثیرگذار باشد. بنابراین؛ این بسته ی آموزشی طراحی شده احتمالا میتواند به صورت نرم افزاری که اثر ترکیبی متغیرهای این تحقیق را در بر می گیرد، طراحی گردد و افراد بیشتری تحت درمان با این بسته قرار گیرند.
Introduction: The efficacy of an educational package based on increased cognitive, emotional, and neuro-muscular activity in in depression in the elderly with mild cognitive impairment. Methods: In this study with pre-test and post-test design and control group, 30 elderly people with mild cognitive impairment residing in Kahrizak elderly sanatorium were selected by simple sampling and randomly divided into two experimental groups. And control. Participants mini mental state examination questionnaire, depression and social isolation completed. Rehabilitation program in 18 sessions over eight weeks and two to three weeks. Data were analyzed with analysis of covariance model. Results: The findings were that the experimental group received cognitive rehabilitation intervention, compared with the control group, based on the mental state examination scores (F= 24,30, P£0,01) significantly better cognitive function; depression ratings(F= 17,67, P£0,01) lower depression rates and according to social isolationist attitudes(F= 25,58, P£0,01) less social isolation. Conclusion: The results of the study showed that increased cognitive, emotional, and neuromuscular activity is effective in improving cognitive function, reducing depression, and social isolation in mild cognitive impairment.Also, the partial square (effect size) for the effect of the independent variable on the dependent variable is 0.524, which indicates that 52% of the changes in the dependent variable are explained by the independent variable. In other words, education based on increased cognitive, emotional and neuromuscular activity has been able to affect 52% of the daily performance of the elderly (MCI). Therefore; This designed training package can probably be designed as software that includes the combined effect of the variables of this research, and more people will be treated with this package.