چکیده:
چکیده تمامی مراحل حفاظت از آثار تاریخی باید طبق معیارهایی انجام پذیرد که این معیارها در واقع جداکنندۀ صحیح از ناصحیح هستند. برخی از معیارها صورت کلی دارند و برای همۀ گونههای آثار تاریخی لحاظ میشوند و برخی از آنها اینطور نیستند و گاهی لازم است این معیارها متناسب با ویژگیها و شرایط اثر تعبیر و تفسیر شوند. در این راستا، پرسش پژوهش به این صورت مطرح میشود: جهت حفاظت از دیوارنگارههای بومپارچه در ایران چه معیارهای بنیادین(با چه تعبیر و تفسیری) میتوان مطرح نمود؟ لذا در این پژوهش سعی شده است با مرور منشورها، دستورالعملها و نظریّههای بینالمللی و همچنین بررسی تجربههای حفاظت و مرمّت دیوارنگارههای بومپارچه در خارج از ایران، معیارهای بنیادین حفاظت از دیوارنگارههای بومپارچه تبیین گردد تا بتوان با تکیه بر آن، مداخلههای صحیحی بر روی دیوارنگارههای بومپارچه انجام داد. همچنین با توجه به معیارهای پیشنهاد شده با تفسیری متناسب با ویژگیهای دیوارنگارههای بومپارچه، میتوان تحلیل صحیحی بر اقدامات حفاظتی و مرمتی سالها و دورههای گذشته بر روی این گونه آثار داشت. هدف از پژوهش پیشرو، تبیین معیارهای بنیادین حفاظتی دیوارنگارههای بومپارچه است. در این راستا، تحقیقی کاربردی-توسعهای با روش یافته اندوزی: الف: مطالعه متون تخصصی. ب: انجام مطالعات و بررسیهای میدانی. ج: بررسی و تحلیل نتایج حاصل از مطالعۀ متون تخصصی و مطالعات میدانی؛ انجام پذیرفته است. با تکیه بر مطالعات انجام شده و همچنین تحلیل آنها، معیارهای حفاظتی دیوارنگارههای بومپارچه(شناخت اثر قبل از هرگونه مداخله، حفظ اصالت اثر، حفظ یکپارچگی اثر، توجه به ویژگی دوگانۀ دیوارنگارههای بومپارچه، نمایش صحیح اثر) ارائه شده است که برای هر کدام از آنها، مثالهایی از آثار ایران و پیشنهادهای مرتبط جهت مداخلههای مرمتی و نمایش صحیح آثار نیز ارائه شده است. آثار تاریخی در دنیا هم از نظر ماده و فن ساخت و هم از نظر ارزشهای مختلف در بستر فرهنگی خلق اثر، تنوع زیادی دارد. به این دلیل در مجامع بینالمللی در خصوص معیارهای حفاظتی فقط به کلیات پرداخته میشود. بنابراین در خصوص دیوارنگارههای بومپارچه بهصورت مشخص به ارائه و تفسیر معیارهای بنیادین پرداخته شد.
Abstract
All stages of the Conservation of historical properties must be done according to criteria that are in fact the separator of the correct from the incorrect. Some criteria are general and apply to all types of historical artworks, and some of them can be considered more limited to some types of historical artifacts. Canvas-marouflaged murals, like other historical artworks, are no exception, and both types of Conservation criteria include this particular type of artworks (canvas-marouflaged murals). Since few specialized studies have been conducted in the field of recognizing the characteristics as well as the conservation approaches of canvas-marouflaged murals; On the other hand, for the proper Conservation and restoration of these works, accurate scientific knowledge is required, Therefore, in this study, by reviewing the international charters, guidelines and theories, as well as reviewing the experiences of Conservation and restoration of canvas-marouflaged murals in outside of Iran, some criteria have been introduced so that based on it, correct interventions on canvas-marouflaged murals can be done. Also it will be possible to make a correct analysis of the last actions that have been done in previous years and periods on such historical artworks. The aim of the present study is to achieve the essential criteria of conservation of canvas-marouflaged murals. In this regard, applied-developmental research with the method of finding: A: Study of specialized texts. B: Carrying out field studies, C: Review and analysis of the results of the study of specialized texts and field studies are done. Based on the studies have been conducted and also analyzing them, the criteria of Conservation of canvas-marouflaged murals are presented, for each of which, examples of Iranian works and related suggestions for Restoration interventions and proper display of canvas-marouflaged murals are also presented.