چکیده:
روش تحقیق در این پژوهش آمیخته است که در بخش کیفی از تحلیل تم و در بخش کمی از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شد. روش گردآوری دادهها، کتابخانهای و میدانی است. ابزار گردآوری دادهها، پرسش نامه و مصاحبه است جامعه آماری، سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی میباشد که با روش نمونهگیری هدفمند از طریق اشباع نظری، حجم نمونه در بخش کیفی 13 نفر خبره دانشگاهی انتخاب شد و در بخش کمی نمونهگیری تصادفی ساده که با استفاده از ضرایب جدول مورگان به تعداد 310 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. یافتههای تحقیق با بهرهگیری از روش براون و کلارک حاکی از 8 مضامین پایه، 5 مضامین سازماندهنده شامل مشارکت فرهنگی، قانون مداری، رصد سازمانی، شایستگی پروری، توجه به مولفههای اولیه سازمانی بود. مدل طراحی شده با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارهای Smart pls نسخه سه و SPSS نسخه 23 تجزیه و تحلیل شد. از نتایج تحقیق میتوان به نقش اساسی فرهنگ سازمانی در سازمان اشاره کردکه بعنوان یکی از عوامل هدایت کارکنان توسط مدیران، بسمت اهداف، انتظارات و ارزشهای سازمان درجهت رشدو تحول منابع انسانی نام برد.
The research method is mixed in this research, which used theme analysis in the qualitative part and descriptive-survey method in the quantitative part. The data collection method is library and field. The tools of data collection are questionnaires and interviews. The statistical population is the central organization of Islamic Azad University. The sample size in the qualitative section was 13 university experts and random sampling was selected in the quantitative section. Simple, which was selected as the sample size by using the coefficients of Morgan's table with the number of 310 people. The findings of the research using the Brown and Clark method indicated 8 basic themes, 5 organizing themes including cultural participation, rule of law, organizational monitoring, competence cultivation, attention to the basic organizational components. The designed model was analyzed using structural equation modeling method and Smart pls version 3 and SPSS version 23 software. From the results of the research, we can mention the fundamental role of organizational culture in the organization, which is one of the factors of guiding employees by managers, according to the goals, expectations and values of the organization, in order to grow and develop human resources.
خلاصه ماشینی:
ارائه مدل مفهومي فرهنگ سازماني در سازمان مرکزي دانشگاه آزاد اسلامي محسن فرجي ١ ، صديقه طوطيان اصفهاني *، ليلا سعيدي ٣ 2 تاريخ دريافت : ٢٠ ارديبهشت ١٤٠٢ تاريخ پذيرش : ٣٠ تيرماه ١٤٠٢ چکيده روش تحقيق در اين پژوهش آميخته است که در بخش کيفي از تحليل تم و در بخش کمي از روش توصيفي- پيمايشي استفاده شد.
از همين رو توجه به اين مسائل ، در اين پژوهش سعي شده است تا به تبيين و طراحي الگوي کارساز و اجراي در جهت ارائه مدل فرهنگ سازماني درسازمان مرکزي دانشگاه آزاد اسلامي با اتکا به پيشينه تاريخي و مذهبي کشور و متناسب با فرهنگ و ساختار سازمان هاي آموزشي پرداخته شود.
در بررسي اسناد و متون از کتاب ها و مقاله هايي که توسط نويسندگان و خبرگان درباره ملاک هاي شايسته گزيني مديران مطابق با الگوهاي اسلامي ايراني و موضوعات مرتبط تاليف شده بود استفاده و آنها مبناي طراحي مدل اوليه و استخراج عوامل مرتبط با فضيلت سازماني قرار گرفت ، سپس ، خبرگان و صاحب نظران اين حوزه شناسايي و جهت انجام مصاحبه حضوري با آنها هماهنگ شد .
٤-يافته ها مضامين پايه حاصل از بررسي اسناد و متون مصاحبه ها جهت طراحي مدل فرهنگ سازماني در سازمان مرکزي دانشگاه آزاد اسلامي در جدول ٢ ارائه شده است .
Keywords: organizational culture; human resources ; Islamic Azad university ; central organization