چکیده:
پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی بود. که با هدف ارائهی چگونگی استفاده از انواع پسخوران در ارزشیابی توصیفی زبان فارسی انجام شد. مدل تحلیلی آن بر اساس مدل تحلیلی الیس (1985) بود. ضرورت انجام آن وجود مشکلاتی در حوزهی آموزش زبان فارسی بویژه در مناطق دوزبانه بود. با وجود اینکه حدود یک دهه از عمر ارزشیابی توصیفی در کشورمان گذشته است؛ متاسفانه! هنوز بسیاری از معلّمان و والدین دانشآموزان نسبت به این شیوهی ارزشیابی در نظام آموزشی جدید اظهار نارضایتی مینمایند. از طرفی توجّه به مهارتهای زبانی وبازخودهای مناسب معلّمان میتواند بسیاری از مشکلات دروس دیگر را نیز بکاهد. لذا این پژوهش بادست گذاشتن بر روی مهمترین تفاوت ارزشیابی توصیفی درمقابل ارزشیابی کمی/ نمرهای، استفاده از بازخورد و پسخوراند وارائهی انواع آن را به عنوان دستاورد خود ارزشیابی نوین در سراسر نظامهای آموزشی جهان قرارداده تا معلّمان ارجمند با نظر به پیکرهی پژوهش، در نگرش خود نسبت به مثلث «رویداد-درونداد –برونداد» بعد ازبرگزاری آزمون-آزمونک شفاهی ومدادکاغذی زبان فارسی در ارزشیابی توصیفی نسبت به ارزشیابی نمرهای/ کمی تغییر ایجاد نمایند.
خلاصه ماشینی:
سوالات پژوهش نقش مولفههای کلامی وغیرکلامی در نحوهی پسخوانهای توصیفی ارزشیابی زبان فارسی به چه صورت است؟ چگونه میتوان به کمک پسخوران درارزشیابی توصیفی از فسیل شدگی خطاهای زبانی دانشآموزان جلوگیری نمود؟ پیشینه به نظر میرسد همانطوری که، (اون هارجی، به نقل از شواتز، 1989) در مورد تقویت کنندهها آورده است ؛اگر ما بازخود وپسخواندها را به انجام رفتارهای خوب موکول کنیم یادگیری طولانی و خالی از لطف است.
در خصوص انواع روشهای مرتبط با تقویت رفتارهای ارزشیابی معلم از موضوعهای تربیتی و آموزشی در ارتباطات میان فردی معلم ودانشآموز/ مخاطب آمده است که، خاموشی، تقویت منفی، تذکر در مقابل ترغیب و مولفههای غیر کلامی مثل دور شدن در مقابل مجاورت، روی گرداندن و بی توجهی از طریق گوش ندادن به صحبت شخص خاطی و قطع صحبت وی و اخم کردن عوامل بازدارنده وحذف کنندهی مشکلات اموزشی وتربیتی محسوب میشوند و تقویت مثبت با انواع تقویت کنندههای اولیه، شرطی، اجتماعی، حسی، فعالیتی نیابتی و مولفههای کلامی نخستین و ترغیب و تصدیق و تأیید مجاورت نزدیک، توجه چهره به چهره، گشاده رویی عامل مداومت به افعال واعمال ارزشمند آموزشی وتربیتی هستند.
, ( از معلمین انتظار میرود که برای بعضی از زبانآموزان رجحان رفتاری قائل شوند (مثلاً مبنی بر وابستگی به قبیلهای یا سفارش شخصی بانفوذی) (هافستید، 1986: 312، به نقل از براون، همان) پیکره راهکارهای درمان مشکلات زبان فارسی با استفاده از پسخورانهای کلامی وغیرکلامی در ارزشیابی توصیفی کنشهای مثبت ما نه تنها برداشتهای مثبتی در دیگران ایجاد میکند.
ترکیبهای مختلف از دو نوع اصلی پس خوران امکانپذیر است، به عنوان مثال فردی از حضار میتواند اشاره به پس خوران عاطفی مثبت نماید (من شما را تأیید مینمایم و برای آنچه که شما سعی در ایجاد ارتباط دارید ارزش قائلم) اما پس خوران خنثی یا حتی شناختی منفی اشاره به این نکته دارد که خود پیام نامشخص است.