چکیده:
ژانر وحشت از جمله ژانرهای جذّاب برای کودکان و نوجوانان بوده، که کمتر مورد توجّه منتقدین و پژوهشگران واقع شده است. بر اساس اهمیّت شایانی که این ژانر، در عرصه تولیدات ادبی حوزه-ی کودک و نوجوان دارد، در تحقیق حاضر در صدد هستیم با روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی عنصر شخصیت به عنوان یکی از مهمترین عناصر داستانی در ژانر وحشت داستانهای کودک و نوجوان ایران بپردازیم و ابعاد مختلف این مساله را تبیین نماییم. بر این اساس در تحقیق حاضر بیست و پنج داستان کودک و نوجوان با ژانر وحشت از نویسندگان مختلف انتخاب شده و بر مبنای اصول و قوائد نقد داستان، به بررسی و تبیین ابعاد مختلف عنصر شخصیت در آنها خواهیم پرداخت.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس در تحقیق حاضر بیست و پنج داستان کودک و نوجوان با ژانر وحشت از نویسندگان مختلف انتخاب شده و بر مبنای اصول و قوائد نقد داستان، به بررسی و تبیین ابعاد مختلف عنصر شخصیت در آنها خواهیم پرداخت.
بر اساس اهمیّت یاد شده در تحقیق حاضر در صدد هستیم به بررسی عنصر شخصیت به عنوان یکی از مهمترین عناصر داستانی در ژانر وحشت در بیست و پنج اثر داستانی منتخب برای کودکان و نوجوانان بپردازیم و ابعاد مختلف ویژگیهای عنصر شخصیت در این گونه ادبی را در این آثار باز شناسیم.
از جمله نویسندگانی که آثار آنان در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است عبارتند از: - سیامک گلشیری(تهران کوچه اشباح- ملاقات با خونآشام- شبح مرگ- جنگل ابر- شب شکار- خانهای در تاریکی) - مهدی رجبی(وسط راهروی تاریک- اشباح جنگل سوخته- خواهران تاریک- جنایتکار اعتراف میکند) - آرمان آرین(کابوس باغ سیاه- رویای باغ سپید- تاریک روشنا) - افسانه شعبان نژاد (باغ صنوبر- باغ هزار دخترون) - حمیدرضا شاهآبادی(وقتی که مژی گم شد- لالایی برای دختر مرده- قبرستان عمودی- شب خندق) - مریم عزیزی(پیشگویی سپیده دم- حومه سکوت- دو ریسمان جادویی- نفرین دفراش) - سیمین پناهیفرد(راز شبحی در مه) ما در این پژوهش برآنیم تا آثاری برگزیده از این نویسندگان را از لحاظ ساختار و محتوا بررسی کنیم.
با بررسی شخصیت داستانهای منتخب ژانر وحشت کودک و نوجوان در مییابیم که شخصیت اصلی در این داستانها راوی و معمولا قهرمان داستان است.