چکیده:
چکیدهمقدمه: اعتیاد در معنای کلی آن، یعنی یک نوع عادت اجباری در انجام دادن فعالیتها و یا مصرف موادی خاص که علارغم پیامدهای ویرانگر فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی، روحی و روانی به صورت مستمر ادامه پیدا میکند. ویژگیهای شخصیتی صفاتی پایدار در طول زمان هستند که از موقعیتی به موقعیت دیگر تغییر چندانی نمیکنند. تحقیقات بسیاری نشان داده است که ویژگیهای شخصیتی تاثیر مهمی بر استفاده از اینترنت دارند، لذا این پژوهش برای ارزیابی این ارتباط در دانشجومعلمان شهر اردبیل طراحی گردید. روش کار: نمونهی پژوهش که در بهار سال ۱۴۰۰ انجام گرفته است، در بر گیرندهی ۲۱۱ نفر از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان شهر اردبیل بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و به وسیلهی پرسشنامهی ۲۰ سوالی اعتیاد به اینترنت یانگ و پرسشنامهی ۶۰ سوالی نئو مورد سنجش قرار گرفتند. آزمودنیها در پاسخ گویی مختار بودند و اطلاعات آنها محرمانه ثبت و نگهداری گردید. روشهای آماری مورد استفاده شامل ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون همزمان و گام به گام میباشد. یافتهها: ارتباط معنیداری میان روانرنجورخویی و اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دختر و پسر در ضرایب همبستگی و تحلیل رگرسیون همزمان و گام به گام (۰۱/۰P<، ۴۵/۰r=) وجود دارد. همچنین ارتباط معنیداری میان وظیفهشناسی و اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دختر و پسر در ضرایب همبستگی و تحلیل رگرسیون همزمان و گام به گام (۰۱/۰P<، ۵۰/۰-r=) به دست آمد. نتیجهگیری: اعتیاد به اینترنت با برخی از صفات شخصیتی دانشجویان از جمله روانرنجورخویی و وظیفهشناسی ارتباط دارد.
Background and Objectives: Addiction in its general sense is defined as the habitual compulsion to engage in a certain activity or utilize a substance, not withstanding the devastating consequences on the individual’s physical, social, spiritual, mental and financial well being. Personality traits are enduring traits that do not change much in different situations. Many studies have shown that personality traits have a significant impact on internet use so this study was designed to evaluate this relationship among students of Ardabil farhangian university .
Methods: two hundred eleven Ardabil university students (111 boys and 100 girls) were participants of this study in the spring of 1400 which were selected by simple random sampling. Short form of big five personality factor’s scale ( NEO- FFI) and young’s internet addiction test (IAT) were used as measures of the study. Participants were free to respond and fill questionnaires and their information was kept confidential. Statistical methods that used in this study include Pearson correlation coefficients, simultaneous and stepwise regression analysis.
Findings: : the consequences illustrated that there is a significant positive relationship between neuroticism and the internet use in girls and boys( r= 0/45, p< 0/01) although we found significant negative relationship between conscientiousness and internet use( r= - 0/50, p< 0/01).
Conclusion: internet addiction is associated with some of the personality traits of students, including neuroticism and conscientiousness.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: ارتباط معني داري ميان روان رنجورخويي و اعتياد به اينترنت در دانشجويان دختر و پسر در ضرايب همبستگي و تحليل رگرسيون هم زمان و گام به گام (٠٠١>P، ٠٤٥=r ) وجود دارد.
انجمن روان پزشکي آمريکا با وجود اينکه در آخرين و به روزترين ويراست کتاب راهنماي تشخيصي و آماري اختلالات رواني به طور دقيق اشاره اي به اختلال اعتياد به اينترنت نداشته است ؛ ولي در بخش اختلال بازي اينترنتي که زيرشاخه اي از اختلال اعتياد به اينترنت محسوب ميشود، به طور کلي اعتياد به اينترنت را يک الگوي اســتفاده از اينترنت که موجب اختلال عملکردي شــده و با حالات ناخوشــايند دروني در طول يک دوره ي دو ماهه همراه باشد، تعريف کرده است و هفت ملاک براي تشخيص ارائه داده است : ١- تحمل ٢- علايم ترک ٣- زمان اســتفاده از اينترنت بيش از آنچه که فرد در ابتدا قصــد دارد به طول انجامد ٤- تلاش مداوم براي کنترل رفتار ٥- از دســت دادن علاقه نســبت به مشــغوليت ها و ســرگرميهاي غير اينترنتي ٦- کاهش فعاليت هاي اجتماعي، شغلي و تفريحي در اثر استفاده از اينترنت ٧- استفاده بيش از اندازه از اينترنت با وجود آگاهي از آثار منفي آن (٢٠١٦ ,Chiche &Marmion ).
Floros & Siomos, 2014; Kuss et al.
در اين پژوهش ، رابطه ي بين ويژگيهاي شخصيتي و ٥ عامل بزرگ با ميزان مصرف و اعتياد به اينترنت در ميان دانشجو معلمان دختر و پسر شهر اردبيل مورد بررسي و مطالعه قرار گرفت .
متغيرها ضريب همبستگي ضريب تعيين سطح معنيداري P V Rxy روان رنجورخويي 0/37 ١٣٦ 0/01 برون گرايي -0/36 ١٢٩ 0/01 گشودگي -0/15 ٢٢٥ 0/139 خوشايندي -0/40 ١٦ 0/01 وظيفه شناسي -0/52 ٢٧ 0/01 N=100 توجه به جدول ٢ و نتايج حاصــل ملاحظه ميشــود که از بين ويژگيهاي شــخصــيتيNEO، بين ويژگيهاي روان رنجورخويي، برونگرايي، خوشــايندي و وظيفه شــناســي با اعتياد به اينترنت در دانشــجويان دختر رابطه ي معنيداري وجود دارد.
بين روان رنجورخويي و اعتياد به اينترنت در دانشجويان دختر و پسر(به صورت کلي) همبستگي معنيداري وجود دارد.