چکیده:
الگوهای تدریس، گروه بندی و تنوع فراوانی دارد که یک معلم می تواند بر اساس شرایط، موقعیت، سطوح سنی، توانمندی های فراگیران و موضوع تدریس، یکی از الگوها و یا تلفیقی از الگوهای گوناگون را برای انتخاب روش تدریس خود استفاده نماید. هدف این مقاله ارائه یک روش تلفیقی با استفاده از الگوهای پیش سازمان دهنده و کاوشگری برای دانش آموزان دوره ابتدایی می باشد که با روش پژوهش اسنادی و با استفاده از ابزار فیش برداری و چک لیست، اطلاعات لازم جمع آوری، جمع بندی و سنتز پژوهی شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که از تلفیق الگوی کاوشگری -که اثر بخش ترین الگو بوده و کمتر مورد توجه قرار گرفته- و الگوی پیش سازمان دهنده -که به عنوان الگوی قابل توجه در نظام آمورشی مراکز تربیت معلم در نظر گرفته شده است- الگویی بدست می آید که می تواند با بهره گیری مناسب از امواج بتا و گاما در شرایط سنی و سطح دانش فراگیران، علاوه بر دانش افزایی، به افزایش مهارت پژوهشگری دانش آموزان نیز منجر شود. در نتیجه ی تلفیق دو الگوی پیش سازمان دهنده و کاوشگری، الگویی به دست آمده است که در پیشرفت تحصیلی و توسعهی علمی و فردی دانش آموزان می تواند مؤثر باشد.
Background and Objectives:
There are many teaching patterns, groupings and variations. that a teacher can use one of the models or a combination of different models to choose his teaching method based on the conditions, situation, age levels, capabilities of the learners and teaching subject. The purpose of this article is to provide a unified method using pre-organizing and exploratory patterns for elementary school students.
Methods:
The research method is documentary, and by using the tool of taking a nots and checklist, the necessary information has been collected, conclused and synthesized.
Findings:
The findings of the research show that by combining the exploratory model and the pre-organizing model, a model can be obtained that can lead to an increase in students' research skills by using beta and gamma waves, in addition to increasing knowledge.
Conclusion:
From the combination of two pre-organizing and exploratory models, a model has been obtained that can be effective in the academic progress and scientific and personal development of students.:
خلاصه ماشینی:
يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان ميدهد که از تلفيق الگوي کاوشگري که اثر بخش ترين الگو بوده و کمتر مورد توجه قرار گرفته و الگوي پيش سازمان دهنده -که به عنوان الگوي قابل توجه در نظام آمورشي مراکز تربيت معلم در نظر گرفته شده است الگويي بدست مي آيد که ميتواند با بهره گيري مناسب از امواج بتا و گاما با توجه به شرايط سني و سطح دانش فراگيران ، علاوه بر دانش افزايي، به افزايش مهارت پژوهشگري دانش آموزان نيز منجر شود.
مفاهيم ) کمک به دانش آموزان جهت افزايش تفکر خلاق و مشکل بديعه پردازي ويليام گوردون گشايي در مواقع خاص يادگيري نحوه طبقه بندي، بهبود ظرفيت تفکر، ســـازمان تفکر اســـتقرايي تابا- (جويس ) دادن اطلاعات ، نام گذاري مفاهيم ، درک بهتر محتوا و (طبقه بندي) فرضيه سازي در دانشجو ريچارد ساکمن اين الگو برنامه اي اســت براي آموزش و تقويت اســتدلال آموزش کاوشگري هوارد جونز علت و معلولي به دانشجويان فن يادداري (ياد ميشــل پرســلي، جوئل لوين و براي کسب اطلاعات بيشتردر مورد مفاهيم و ساختارهاي سپاري) ديگران پيچيده مفاهيم (جدول عناصر شيميايي) جدول شـــماره ١ الگو هاي مربوط به خانواده ي پردازش اطلاعات را نشـــان ميدهد که از هفت الگوي پيش سازمان دهنده ، دريافت مفهوم (کسب مفهوم )، رشد شناختي (رشد عقلي)، کاوش علمي (فراگيري مفاهيم )، بديعه پردازي، تفکر استقرايي (طبقه بندي)، آموزش کاوشگري و فن يادداري (ياد سپاري) تشکيل شده است .