چکیده:
پژوهش حاضر باهدف بررسی هوش هیجانی دانشآموزان یکزبانه (فارس) و دوزبانه (فارس- بلوچ) دوره دوم متوسطه شهر چابهار طراحی و اجرا شد. این پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر چابهار مشغول به تحصیل در سال 95-1394 است که بهصورت نمونهگیری طبقهای برابر تعداد 240 دانشآموز (120 فارس و 120 بلوچ) موردمطالعه قرار گرفتند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه هوش هیجانی شات و مألوف (1998) انجام شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون آماری T مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره با کمک نرمافزار spss استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی دانشآموزان یکزبانه و دوزبانه و جنسیت تفاوت معناداری مشاهده نشد؛ اما از بین مؤلفههای هوش هیجانی در دانشآموزان یکزبانه و دوزبانه در مؤلفه تنظیم هیجان تفاوت معناداری به لحاظ آماری مشاهده شد، دانشآموزان دوزبانه از تنظیم هیجانی بالاتری نسبت به دانش-آموزان یکزبانه برخوردار بودند. همچنین دانشآموزان دختر در مقایسه با دانشآموزان پسر نیز از تنظیم هیجان و ارزیابی هیجانی بالاتری برخوردار بودند.
Background and Objectives: The purpose of this study was to survey the emotional intelligence
course in secondary school students in chabahar city.
Methods: This research is descriptive and causal-comparative. The statistical population of this study
were consisted of all secondary schools in chabahar in school years 2014-2015. For this purpose, a
sample of 240 students were selected by using of the stratified sampling method (120 Persian and
120 Baluch). Data collection was done by Shat and Mallouf's (1998) Emotional Intelligence
questionnaire. The collected data by Independent t-test, variance and multivariate stepwise
regression were analyze the data using spss software.
Findings: The findings of this study showed that there isnot significant difference between
monolingual and bilingualthe students’ emotional intelligence and their gender, but, There is a
significant difference between monolingual and bilingualthe students’ emotional regulation and their
gender. And emotional regulation of bilingualthe students’ was higher than monolingual students’
and female students had level of emotional regulation and emotional assesssment.
Conclusion: The results of this research showed that the emotional intelligence of male and female
students is significant and the average score of emotional intelligence of female students is higher
than that of male students.
خلاصه ماشینی:
بررسي هوش هيجاني دانش آموزان شهر چابهار: نقش يک زبانه ، دوزبانه و جنسيت 1 ثريا رودي علي آبادي محمد اکبري بورنگ 2 حفيظه بلوچ ٣ ١ دانشجوي دکترا، برنامه ريزي درسي دانشگاه بيرجند ، ايران ٢دانشيار،هيات علمي دانشگاه بيرجند، ايران ٣مربي دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه بيرجند، ايران *نويسنده مسئول : s_rodialiabadi@birjand.
نتايج مطالعه صبحي قراملکي (١٣٩١) نيز نشان داد دانش آموزاني که داراي هوش هيجاني بالايي هستند به ادراک واقع بينانه تري در روابط بين فردي دست مي يابند و اين توانايي در کسب انگيزه پيشرفت به آن ها کمک مي کند.
جدول ٢: نتايج آزمون تي مستقل براي معنادار بودن هوش هيجاني بر حسب جنسيت (به تصویر صفحه مراجعه شود) به منظور بررسي تفاوت بين مؤلفه هاي هوش هيجاني در دانش آموزان يک زبانه و دوزبانه از آزمون تحليل واريانس چند متغيره (manova ) استفاده شد.
اين يافته با نتايج پژوهش بابايي نادينلويي، پزشکي ، شريعتي و زارعي (١٣٩٣) که نشان داد ميزان هوش هيجاني در دانش آموزان دوزبانه بيشتر از دانش آموزان تک زبانه است ، ناهمسو است .
نتايج اين يافته با يافته هاي حنيفي و جويباري (١٣٨٩) که نشان داد تفاوت معناداري بين هوش هيجاني دانش آموزان دختر و پسر مشاهده شد، همسو است .
نتايج پژوهش حاضر محدود به دانش آموزان يک زبانه (فارس ) و دوزبانه (بلوچ ) مقطع متوسطه شهر چابهار است و احتمالا قابل تعميم به جامعه آماري ، مقاطع تحصيلي و مناطق آموزشي ديگر نيست .
Emotional intelligence and student retention: Predicting the successful transition from high school to university.