چکیده:
پژوهش حاضربا هدف بررسی رابطه ابعاد کمالگرایی با خلاقیت دانشآموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی مدارس شاهد ناحیه 1 بندرعباس انجام گرفته است. بدین منظور 260 دانشآموز دختر و پسر (140 دانشآموز پسر و 120 دانشآموز دختر) با روش خوشهای چندمرحلهای از مدارس شاهد ناحیه یک شهر بندرعباس انتخاب شدند، شرکت کنندگان در پژوهش مقیاسهای خلاقیت عابدی(2002) و مقیاس کمالگراییتری شورت و همکاران(1995) را تکمیل نمودند.مقیاس کمالگرایی دو بعد به نامهای کمالگرایی مثبت و کمالگرایی منفی را ارزیابی میکندو پایایی این مقیاسها بوسیله آلفای کرونباخ و دوباره سنحی محرز گردید. همچنین روایی این مقیاسها نیز تایید شدند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که کمالگرایی مثبت به صورت مثبت و کمالگرایی منفی به صورت منفی قابلیت پیش بینی خلاقیت را دارد. دیگر نتایج حاکی از آن بود که پسران در خلاقیت نمره بیشتری نسبت به دختران دریافت کردند به علاوه دختران کمالگرایی بالاتری نسبت به پسران نشان دادند. از این مطالعه نتیجه گرفته میشود که کمالگرایی مثبت به صورت مثبت با پیامدهای مثبت من جمله خلاقیت رابطه دارد. در صورتی که کمالگرایی منفی مخرب خلاقیت است.
خلاصه ماشینی:
جدول (2) میانگین و انحراف معیار برای نمرات کمالگرایی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول فوق بیانگر این است که میانگین دختران در هر دو نوع کمالگرایی (مثبت و منفی) از پسران بیشتر میباشد یافتههای استنباطی در ابتدای این بخش از تحلیل دادهها، نخست جهت بررسی نرمال بودن متغیرهای پژوهش از آزمون کلموگروف ـ اسمینرف تکنمونهای استفاده شد.
جدول4- 1: آزمون کلموگروف ـ اسمیرنوف تكنمونهاي جهت تعیین نرمال بودن داده ها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ماتریس همبستگی بین ابعاد کمالگرایی و خلاقیت {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} *01/0 > P نتایج مندرج در جدول فوق نشان میدهد که کمالگرایی مثبت با ضریب همبستگی 06/0 با خلاقیت در ارتباط است که معنادار نمی باشد.
جهت پاسخگویی به این سؤال تحقیق از تجریه و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده گردید که نتایج به شرح زیر میباشد: جدول 4 – 7 خلاصه مدل رگرسیون، تحلیل واریانس و مشخصههای آماری رگرسیون ابعاد کمالگرایی بر خلاقیت دانشآموزان (پسر) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج مندرج در جدول فوق نشان میدهد که ضریب همبستگی چندگانه معادل با 61/0 = R میباشد.
جدول 4 – 8 خلاصه مدل رگرسیون، تحلیل واریانس و مشخصههای آماری رگرسیون ابعاد کمالگرایی بر خلاقیت دانشآموزان (دختر) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج مندرج در جدول فوق نشان میدهد که ضریب همبستگی چندکانه معادل با 48/0 = R میباشد.