چکیده:
یکی از بارزترین ویژگیهای نگاه خردسالان و نوجوانان، عینیت بخشیدن به رخدادهای داستان و اجتناب نویسنده از دخالت مستقیم و جانبدارانه و داوریهای ارزشی در داستان است که ممکن است به تاثیر داستان بر خواننده خدشه وارد کند. بنابراین باید به داستانهای ادبی به منزلۀ یک ابزار آموزشی نگاه کرد و داستانخوانی را جزء برنامههای اصلی کودکان در مدارس قرار داد تا کودکان بتوانند از طریق گفتوگو در مورد آنها قدرت تفکر خود را بالا ببرند. نکتۀ دیگر که باید به آن توجه کرد این است که استفاده از داستان راه تعامل بزرگسالان با کودکان را هموار میکند، و در عین افزایش قدرت تفکر آنها رابا رفتارها و مسائل اجتماعی آشنا میسازد. در مقاله حاضر سعی بر این بوده است تا ادبیات داستانی کودک مورد بررسی قرار گیرد؛ که در این راستا مفاهیمی چون ادبیات، کودک، داستان، ادبیات داستانی پرداخته شده است. سپس تاثیر ادبیات داستانی بر رشد و تفکر کودک پرداخته شده است. این مقاله با شیوهی مروری- کتابخانهای به جمعآوری اطلاعات در این زمینه پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
تأثیر ادبیات داستانی بر رشد و تفکر کودک دکترزهرا ایرانمنش 1 چکیده یکی از بارزترین ویژگیهای نگاه خردسالان و نوجوانان، عینیت بخشیدن به رخدادهای داستان و اجتناب نویسنده از دخالت مستقیم و جانبدارانه و داوریهای ارزشی در داستان است که ممکن است به تاثیر داستان بر خواننده خدشه وارد کند.
نکتۀ دیگر که باید به آن توجه کرد این است که استفاده از داستان راه تعامل بزرگسالان با کودکان را هموار میکند، و در عین افزایش قدرت تفکر آنها رابا رفتارها و مسائل اجتماعی آشنا میسازد.
com تاریخ دریافت: 20/03/98 تاریخ پذیرش: 06/06/98 مقدمه حضور شخصیت کودک و نوجوان در ادبیات داستانی جهان، موضوع تازهای نیست و هرگاه سخن از داستان به میان آمده، ناقدان به این مهم پرداخته اند.
لکن نقطه ضعفی از دیدگاه روانشناسی و آموزش و پرورش در آنها دیده میشود، این است که در تمام آنها کودک کوچکشده بزرگسالان پنداشتهشده، و به آینده کودک بیش از حال او توجه شده است؛ به همین سبب ادبیات کودکان به معنا و مفهومی ما امروز از آن داریم در ایران کاملا تازگی دارد و شاید تاریخ آن به ربع قرن بیشتر تجاوز نکند (شعاری نژاد، 1370).
ویژگی عمدهی این دوره توجه به نیازهای کودکان و رشد ادبیات ویژهی آنان در برابر آثار ترجمه شده است(انوشه).
تاثیر ادبیات داستانی بر رشد و تفکر کودک ابزار اصلی آموزش تفکر در برنامۀ فلسفه براي کودکان داستان است زیرا استفاده از داسـتان این فرصت را براي کودکان فراهم میکند که دربارة ایدههای مهم بـا یکـدیگر بحـث کننـ د.