چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای مثنوی معنوی مولانا بر اساس ساحتهای ششگانه تربیتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و به روش تحلیل محتوای کیفی و مفهومی صورت پذیرفته است. بدین منظور، ابتدا مولفههای سند تحول بنیادین در هر یک از ساحتهای تربیتی تبیین شده است؛ بدین صورت که برای ساحت تربیت اعتقادی، عبادی 41 مولفه، برای ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی 17 مولفه، برای ساحت تربیت زیستی و بدنی4 مولفه، برای ساحت تربیت زیباییشناختی و هنری10 مولفه، برای ساحت تربیت اقتصادی و حرفهای 5 مولفه، برای ساحت تربیت علمی و فناوری6 مولفه تبیین شد و سپس مثنوی معنوی مولانا بر اساس این مولفهها تحلیل شد. یافتهها نشان داد که ارتباط زیادی بین ساحتهای تربیتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مثنوی معنوی مولانا، به عنوان یکی از ارزشمندترین متون اسلامی-عرفانی، وجود دارد و شش دفتر مثنوی معنوی سرشار از مباحثی است که نگاه همهجانبهای به انسان عرضه میکند و تربیت همهجانبه را شامل میشود و هیچ جنبهای از وجود انسانی را فروگذار نکرده است؛ پس منبعی این چنین ارزشمند باید در بطن فرایند تعلیم و تربیت و بالاخص اسناد بنیادی نظام تعلیم و تربیت که زمینه ساز تحولی عظیم در کل جامعه است، گنجانده شود و از رهنمودهای آن برای پر ثمر نمودن تحولات آموزشی بهره برده شود.
خلاصه ماشینی:
یافتهها نشان داد که ارتباط زیادی بین ساحتهای تربیتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مثنوی معنوی مولانا، به عنوان یکی از ارزشمندترین متون اسلامی-عرفانی، وجود دارد و شش دفتر مثنوی معنوی سرشار از مباحثی است که نگاه همهجانبهای به انسان عرضه میکند و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی تهران sina.
از آنجا که سند تحول بنیادین، جزء اسناد مادر در آموزش و پرورش است و از طرف دیگر در صدد است که با متون دینی جامعه اسلامی ایران انطباق داشته باشد، در این پژوهش سعی شده است برای تکملهبخشی به زاویه تعلیم و تربیت اسلامی در این سند، به تحلیل ساحتهای تربیتی آن بر مبنای مثنوی معنوی مولانا پرداخته شود.
یافتههای پژوهش آنان نشان داد که ارتباط زیادی بین ساحتهای تربیتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و منطقالطیر عطار، به عنوان یکی از ارزشمندترین متون اسلامی- عرفانی، وجود دارد و کتاب منطق الطیر سرشار از مباحثی است که نگاه همهجانبهای به انسان عرضه میکند و تربیت همهجانبه را شامل میشود و هیچ جنبهای از وجود انسانی را فروگذار نکرده است.
فرایند طراحی و تهیه ابزار بدین صورت بوده است که ابتدا ساحتهای ششگانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تحلیل قرار گرفته و مولفههای هر ساحت تربیتی تبیین گردید و با توجه به مولفههای تبیین شده هر یک از حکایات و تمثیلهای مثنوی معنوی مولانا بررسی شد و سپس مولفههای هر یک از ساحتهای تربیتی برای هر یک از حکایات و تمثیلهای کتاب مثنوی معنوی تفکیک شدهاند.