چکیده:
اخلاق به عنوان ابتدایی ترین و مهمترین چیزی تعریف می شود که همه به دنبال آن بوده و اولین
درکی است که انسان ها از یک زندگی خوب دارند. یک زندگی ارزشمند و خوب در اصل همان
دیدگاهی است که در پی قرار گرفتن هر عمل و هدفی در جای خودش است و بیان می کند که چه
عملی ارزش پرداختن به آن را دارد و چه عملی ارزش انجام دادنش را ندارد. چه چیزی به خواستن و
داشتنش می ارزد و چه چیزی ارزش خواستن و داشتن را ندارد. رسالت و کارکرد اساسی مدارس شامل
آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز جامعه و فراهم نمودن زمینه مساعد برای رشد و
توسعه پایدار کشور است و معلمان به مثابه مهمترین عامل تاثیرگذار در دستیابی به این هدف مهم
محسوب می شوند. این مقاله با هدف بررسی اصول اخلاق حرفه ای معلمان و راهکارهای بهبود آن و به
روش مروری کتابخانه ای صورت گرفته است. با تعریف اصول اخلاق، افراد حرفه ای در هر شغلی می
توانند تصمیم بگیرند که چه رفتاری منطقی و غیرمنطقی است ، کدام عمل اخلاقی و کدام عمل
غیراخلاقی است . این امر در گسترش هر حرفه و اعضای متبوع آن نفع مستقیم دارد. در مواردی که
میان اخلاق و مسئولیت حرفه ای نزاع و کشمکش به وجود می آید، اصول اخلاق می تواند به حل شدن
این اختلافات کمک کند تا مسئولیت پذیری حرفه ای تضمین شود. این اصول برای کمک به تدوین و
تشخیص خیر از شر به وجود آمده اند و ارتباط مستقیم با حرفه ای بودن دارد.
خلاصه ماشینی:
واژه هاي کليدي: اخلاق ، اخلاق حرفه اي، مـعلم ، نظام آموزشي ١ کارشناسي ارشد معماري ٢ کارشناسي حسابداري مقدمه هر سازمان يا مجموعه داراي ضوابط و معيارهاي اخلاقي مرتبط با ساختار و کارکرد مورد انتظار و حرفه اي متداول خود است که آن را اخلاق حرفه اي مي نامند نظام تعليم و تربيت رسمي نيز نظامي حرفه اي است و معلمان به عنوان کساني که مسئوليت مستقيم آموزش و پرورش دانش آموزان را بر عهده دارند، بايد از اصول اخلاق حرفه اي شغل مهم معلمي آگاهي کامل داشته باشند و پايبندي عملي خود را در اين مهم نشان دهند.
اول ان که به دليل نقش الگويي که از او انتظار مي رود، بايد خود را ملزم و آراسته به رعايت فضيلت هاي اخلاقي نمايد و بداند بهترين روش در انتقال باورهاي اخلاقي به شيوه مثبت ، نمايان شدن آن در رفتار واقعي معلم است و دوم آن که از جهت علمي و انجام وظايف حرفه اي خود، مسئوليت هاي آموزشي محوله را در قبال دانش آموزان به بهترين شکل ممکن انجام دهد.
در انتها اينطور نتيجه گيري شده است که وظيفه معلمان ، تعليم و تربيت دانش آموزان در ابعاد مختلف وجودي آنها مي باشد به عبارتي منظور از آموزش ارائه ساده مطالب به دانش آموزان نيست بلکه يک معلم براي انجام مسئوليت خويش بايد از روش هاي نوين تدريس و نظريات کاربردي در امر آموزش و هم چنين اصول اخلاق حرفه اي آگاه باشد ومطابق آن ها عمل نمايد.