چکیده:
این مقاله با هدف بررسی چگونگی تحول خواهی آموزش و پرورش در بستر مسجد و ارایه الگوی مدرسه مسجدمحور براساس پژوهش داده بنیاد انجام شده است. رویکرد این پژوهش کیفی است و براساس نظریه برخاسته از داده ها تنظیم شده است. در این پژوهش ابتدا به سیر تحول خواهی در آموزش و پرورش پرداخته و سپس به انواع مدارس تحول خواه با محوریت مسجد اشاره شده است. به منظور ارایه الگوی مدارس مسجدمحور، پس از تحلیل داده های به دست آمده از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته و عمیق با مدیران، مربیان، دانش آموزان و والدین دانش آموزان برخی از مدارس کشور و نیز تحلیل محتوای اسناد و فیلم های مستند مربوط به آن، مقوله های اصلی الگو در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. در مرحله کدگذاری باز، 178 کد اولیه شناسایی شد که در مرحله کدگذاری محوری به بیست مقوله اصلی و در مرحله کدگذاری گزینشی به شش مقوله یا بعد اساسی الگو طبقه بندی شدند که عبارت اند از: پدیده اصلی «مدرسه مسجدمحور»، علل زمینه ساز (علل ایجادی و ایجابی)، راهبردها، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر و پیامدهای مدارس مسجدمحور.
This article tries to investigate how education can be transformed to the context of the mosque, and aims to present a model for mosque-schools through a database research. This research‟s approach is qualitative and is organized based on a theory that arose from the mentioned data. This research first discusses the process of transformation in education, and then mentions the types of schools demanding mosque-oriented transformation. Analyzing the data obtained through semi-structured and in-depth interviews with managers, teachers, students and parents of students of some schools in the country, as well as analyzing the content of its related documents and documentaries, the main categories of the model are analyzed in the three steps of open coding, axial and selective coding, to present a model for mosque-schools. One hundred seventy eight primary codes are identified, in the open coding step, which are classified into twenty main categories, in the axial coding step, and into six categories or basic dimensions of the model, in the selective coding step. The latter is as follows: the main event of "Masjid school", the causes preparing the ground for it (creating causes and affirmative causes/ ijadi and ijabi causes), its strategies, background conditions, intervening conditions and the consequences of mosque-schools.