چکیده:
تغییر و دگرگونی یکی از ویژگیهای اساسی زبان هاست. هر جامعه از نسلهای متفاوتی تشکیل شده است که هر کدام دیدگاهی متفاوت راجعبه زندگی دارند و بدیهی است که از ادبیات متفاوتی استفاده کنند. تفاوت میان گویش نسلهای متفاوت جامعه ایران چنان زیاد است که گویی آنها به زبانهای متفاوت سخن میگویند. پژوهش حاضرکوشیده است تا میزان استفاده از اصطلاح و ضرب المثل در گروههای سنی مختلف جامعه را موردمطالعه قرار دهد. به همین منظور، با استفاده از روش انتخاب تصادفی، دو گروه 24 نفره از میان سالان و نوجوانان از هر دو جنسیت را به عنوان جامعه آماری برگزیده است تا امکان بررسی عوامل جنسیت و سن (نسل) در میزان و نوع استفاده از ضرب المثل و اصطلاح در گفتار روزانه محقق شود. تمامی شرکت کنندگان به صورت جداگانه مصاحبه شدند و جملههایشان به دقت ثبت گردید. با شمارش ضرب المثلها و اصطلاحات در جملههای گروههای سنی میانسال و نوجوان و همچنین آزموده شدههای مرد و زن و باتوجه به مفهوم تراکم اصطلاحی، یعنی نسبت تعداد ضرب المثلها یا اصطلاحات یک جمله به تعداد کل کلمات آن جمله است، و با استفاده از روش آماری استنباطی ناپارامتری این نتایج حاصل شد: 1. میانسالان نسبت به نوجوانان از ضرب المثلها و اصطلاحات بیشتری استفاده میکنند، شاید به این دلیل که با فرهنگ و ادبیات مانوستراند و از ظرافتها و زیباییهای آن آگاه تر هستند. 2. نوجوانان نیز در مکالمات روزمره خود از ضرب المثل و اصطلاح استفاده میکنند؛ ولی ضرب المثلها و اصطلاحات آنان نوعا از جنس لغاتی هستند که یکشبه از طریق مطبوعات یا رسانههای جمعی و مجازی به لغتنامه جامعه تزریق میشوند. 3. دیگر آنکه مردان در مجموع از ضرب المثلها و اصطلاحات بیشتری نسبت به زنان در گفتار روزانه خود بهره میگیرند.
Change and transformation are the basic characteristics of languages. Each
community incorporates different generations with different ideologies toward life
and obviously use different dialects. The difference in dialects among different
generations in Iran is so drastic that it seems people speak different languages. This
research has attempted to study the amount of applying proverbs and expressions in
different age-groups of the society. Therefore, two groups of 24 respondents were
randomly selected from both male and female as the statistical population so that
investigating age and sex factors in the type and amount of applying proverbs and
expressions in the daily conversations become possible. All participants were
interviewed individually and their sentences were transcribed accurately. By
counting the number of proverbs and expressions in the sentences of Middle-aged
and teenager groups, and also by counting the male and female participants, and
considering their Expression Density; i.e., the proportion of the number of proverbs
and expressions to the total number of the words of each sentence, and by using the
method of inferential non-parametric statistics, these results have been achieved:
1.The Middle-aged Group use more proverbs and expressions than teenagers.
Perhaps, because they are more familiar with the culture and literature, and they are
much more aware of the delicacies of language and literature. 2.Teenagers also use
proverbs and expressions; however, these are of the type of words which were
inserted suddenly into the lexicon of the society through printed matters or media
and cyber networks. 3.Moreover, men totally use more proverbs and expressions
than women in their daily conversations.