چکیده:
زبان شناسی جنسیت یکی از شاخههای موردتوجه در حوزه جامعه شناسی زبان است که به مطالعه تاثیر متغیر جنسیت بر ایجاد گوناگونیهای زبانی میپردازد. از آنجا که بیشتر مفاهیم اجتماعی فرهنگی و ازجمله مفهوم جنسیت، مفاهیمی چندبعدی هستند، برداشتهای تک بعدی و مطلق از این مفاهیم منجر به نوعی سطحی نگری به ویژه در حوزههای پژوهشی میشود. در این مقاله ابتدا به بیان نظریات دو چهره برجسته در این حوزه میپردازیم (رابین لیکاف 1975 و دبورا تانن 1990) و سپس میکوشیم با کنکاشی در جدیدترین پژوهشهای صورت گرفته (2008تا2016) وضعیت این رشته مطالعاتی را روشن نماییم. نتیجه این بررسی نشانگر این امر است که پژوهشگران حوزه زبان شناسی کاربردی بیش از دیگران علاقه مند به بررسی تاثیر و نقش جنسیت در زبان بودهاند و این تاثیر را به ویژه درزمینه آموزش زبان دوم موردتوجه قرار دادهاند؛ اما این حوزه مطالعاتی نقیصههای متعددی دارد که مهمترین آنها نادیده انگاشتن نظریههای جنسیتی مطرح است.
Gender linguistics is a cynosure branch within the framework of language sociology
and it deals with the effect that the gender, as a variable, has on the creation of
lingual diversities. Because a great many of the social-cultural concepts, including
gender, are multifaceted, one-dimensional and absolute perceptions of such concepts
lead to some sort of superficiality, particularly in research areas. The present article,
firstly, deals with the presentation of the notions opined by two prominent figures of
the field, namely Robin Lakoff, 1975 and Deborah Tannen, 1990. Then, it is
attempted, through a probe into the most recent studies carried out in the years from
2008 to 2016, to elaborate more on this study field. The results of the study are
indicative of the idea that the applied linguistics researchers are more interested,
than the others, in the survey of the gender effect and role in language and this effect
has been, especially, evaluated regarding the second language learning but this field
of study is found with numerous shortcomings the most important of which is the
negligence of the propounded gender-related theories.