چکیده:
تحاول هذه الدراسة اکتشاف الاستراتیجیات الملائمة لبناء الرصید المعجمی فی المستویات المختلفة من تعلم اللغة العربیة بالاستناد إلی ثلاثة اختبارات - Y/N (اختبار نعم/لا) و MC (اختبار الاختیار من متعدد) واختبار مهارة الکتابة – أجریت علی عینة من متعلمی العربیة من غیر الناطقین بها، مفترضة بأن استراتیجیات بناء المعجم وتعلمه تختلف حسب فئة المتعلمین المستهدفة، سواء أکانوا من الناطقین بالعربیة أو من غیر الناطقین بها. وتهدف الدراسة إلی وضع استراتیجیات محددة لبناء مدونات وقوائم کلمات تساعد فی تصمیم المناهج وتقویمها. لقد أثبتت نتائج الاختبارات المذکورة قوة علاقة الرصید المعجمی بمهارة الکتابة حیث یساهم الرصید المعجمی فی تفسیر مهارة الکتابة بنسبة 53% أی أن أکثر من نصف مکونات مهارة الکتابة هو الرصید المعجمی. کما أن اکتشاف تفاصیل العلاقة بینهما أفاد بمعرفة استراتیجیات بناء الرصید المعجمی وتطویره وفق مستویات المتعلمین، فقوائم الشیوع المبنیة علی العد بوحدة الرأس (Lemma) مناسبة للتعلیم والتقییم للمتعلمین من المستویات المبتدئة والمتوسطة، وقوائم الشیوع المبنیة علی وحدة الجذر (Root) مناسبة للمتعلمین من المستویات المتقدمة.
این مطالعه سعی دارد جهت توسعه اندوخته واژگانی در سطوح مختلف یادگیری زبان عربی، بر اساس سه ازمون؛ سوالات بله یا خیر، چند گزینهای و ازمون تشریحی استراتژیهای مناسب را بدست اورد، که بر روی نمونهای از زباناموزان غیرعرب زبان ازمایش شده است. فرض مطالعه این است که ساخت واژگان و استراتژیهای یادگیری با توجه به گروه هدف یادگیرندگان (عرب زبان یا غیرعرب زبان) متفاوت است. هدف از این مطالعه توسعه استراتژیهای خاص برای ساخت پیکره و لیست لغات است که به طراحی و ارزیابی برنامههای درسی کمک میکند. نتایج ازمونهای ذکر شده قدرت رابطه بین کمیت واژگان و مهارت نوشتن را اثبات کرده است زیرا کمیت واژگان 53% به تفسیر مهارت نوشتن کمک میکند. این بدان معناست که کمیت واژگان بیش از نیمی از عوامل مهارت نوشتن را تشکیل میدهد. علاوه بر این، روند کشف جزيیات رابطه بین این دو، ما را به استراتژیهای مناسب برای ایجاد و توسعه کمیت واژگان با توجه به سطح زباناموزان، راهنمایی میکند که لیستهای بسامد مبتنی بر لما به عنوان یک واحد شمارش، برای اموزش و ارزیابی زباناموزان سطح مبتدی و متوسط مناسبتر هستند، در حالی که لیستهای بسامد مبتنی بر ریشه لغات برای زباناموزان پیشرفته مناسبتر است.