چکیده:
ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺳﻮاد ﻣﺎﻟﯽ ﺑﺮ روی اﻧﺘﺨﺎب ﻫﺎی ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاران و رﯾﺴﮏ درک ﺷﺪه آن ﻫﺎ ﺗﺄﺛﯿﺮ دارد. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ اﺛﺮ ﺳﻮاد ﻣﺎﻟﯽ ﺑﺮ اﻧﺘﺨﺎب ﻫﺎی ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن در ﺑﺎزار ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ را ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار داده اﯾﻢ. ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺷﺎﻣﻞ 384 ﻧﻔﺮ از ﻓﻌﺎﻻن در ﺑﺎزار ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ و ﯾﺎ اﻓﺮادی ﮐﻪ ﻗﺼﺪ ورود ﺑﻪ اﯾﻦ ﺑﺎزار را دارﻧﺪ در اﺳﺘﺎن ﮔﯿﻼن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺟﻤﻊ آوری داده ﻫﺎ ﻧﯿﺰ از ﻃﺮﯾﻖ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ و ﺑﺮای آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﺮم اﻓﺰار Spss اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﻫﺮﭼﻪ اﻓﺮاد داﻧﺶ و ﺳﻮاد ﻣﺎﻟﯽ ﺑﺎﻻﺗﺮی داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ در ﺣﻮزه ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری )داراﯾﯽ ﻫﺎی ﻣﺎﻟﯽ رﯾﺴﮑﯽ( ﺗﺼﻤﯿﻤﺎت و اﻧﺘﺨ ﺎب ﻫﺎی ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺗﺮ و ﺑﻬﺘﺮی داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺛﺎﺑﺖ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﺳﻮاد ﻣﺎﻟﯽ و ﮔﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎی ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری )داراﯾﯽ ﻫﺎی ﻣﺎﻟﯽ رﯾﺴﮑﯽ( ﻧﯿﺰ ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد، در ﺣﻘﯿﻘﺖ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ارﺗﻘﺎ ﯾﮏ واﺣﺪ از ﻫﺮ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺑﻪ ﻣﯿﺰان ﺿﺮﯾﺐ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪه ﻣﺘﻐﯿﺮ واﺑﺴﺘﻪ ارﺗﻘﺎ ﭘﯿﺪا ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﺮد، ﯾﺎ ﺑﻪ ﻋﺒﺎرﺗﯽ ﺑﺎ ارﺗﻘﺎی ﯾﮏ واﺣﺪ از ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺳﻮاد ﻣﺎﻟﯽ، 0/132 واﺣﺪ اﻧﺤﺮاف اﻧﺘﺨﺎب ﻫﺎی ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری ارﺗﻘﺎ ﭘﯿﺪا ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﺮد، در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ دارد و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ارﺗﻘﺎی ﯾﮏ واﺣﺪ از ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺳﻮاد ﻣﺎﻟﯽ، 0/137 واﺣﺪ اﻧﺤﺮاف ﮔﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎی ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری ارﺗﻘﺎ ﭘﯿﺪا ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﺮد، در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ دارﻧﺪ.
خلاصه ماشینی:
براي ترويج آگاهيها و اهميت اقتصاد و دستيابي به سوادمالي بايد تلاش هاي مستمر و فشرده از سوي جامعه صورت پذيرد (پاندي ٦ و باتاچاريا٧، ٢٠١٢) زيرا آموزش مالي و دانش مالي شخصي آنقدر که ما تصور ميکنيم ، فراگير نيست و در حوزه رفتار با پول ، افراد همواره آنقدر که تصور ميکنند، معقول عمل نميکنند، بسياري از مردم عليرغم هوش ، تلاش و سخت کوشي زياد، پيشرفتي در وضعيت ماليشان حاصل نميشود و همچنان خود را درگير مشکلات مالي ميبينند به اين دليل که دانش مالي و اقتصادي مورد نياز براي محيط واقعي کسب وکار و سرمايه گذاري را کسب نکرده اند (تفتيان و زارع منش ، ١٣٩٩) به همين دليل است که دانش ضعيف مالي در خصوص مسائلي مانند سرمايه گذاري، پس انداز و هزينه ، شايع ترين مشکلي است که مردم در زمينه مالي با آن مواجه هستند (چن ٨ و ولپه ، ٢٠٠٥) به عبارت ديگر در دنياي مدرن امروز، بدون توانايي در درک مسائل مالي و دانستن الفباي اقتصاد و امورمالي و داشتن سوادمالي، موفقيت در سرمايه گذاري غيرممکن است (ميلر، ٢٠٠٩) و البته که افرادي که نگرش مالي بالاتري دارند و در ادامه درکمالي مناسبي دارند، امورمالي و طرح روزانه و طرح هاي بلدمدت خود را بهتر مديريت ميکنند (تفتيان و زارع منش ، ١٣٩٩) به بيان ديگر هرچه سطح سوادمالي افراد يک جامعه بيشتر باشد، رونق مبادلات مالي و سطح رفاه افراد آن جامعه نيز بيشتر ميشود (دکا و کامبر، ٢٠١٤) 9 بازار سرمايه نقش بازارهايمالي در اثرگذاري بر متغيرهاي کلان اقتصادي مانند سرمايه گذاري، توليد، اشتغال ، مصرف بخش خصوصي، صادرات ، واردات و سطح عمومي قيمت ها سبب شده است تا عنوان بازاري که زمينه ساز توسعه اقتصادي و افزايش دهنده نرخ رشد توليدي است ، مورد توجه خاص قرار گيرد (عرب مازار و آهنگر، ١٣٨٨).