چکیده:
در کشورهای مختلف پارلمان ها از نظر ساختاری یک مجلسی یا دو مج سی
می باشند. پارلمان انگلستان به طور سنتی متشکل از دو مجلس عوام و مجلس اعیان هی
باشد. مجلس دوم یادگار دوران فثودالیته و طبقه ی اشراف این کشور است ولی با گذر
زمان ترکیب آن تغییر و اختیارات آن نیز کاهش یافته است تا حدی که بر خی باور
دارند پارلمان این کشور تک مجلسی است. ما در این مقاله خواهیم کو شید به ند و
بررسی ساختار و صلاحیت های این دو مجلس پرداخته تا ببینیم قوه ی مقدسنه ی این
کشور قانونا و عملا در اختیار کدام مجلس استء روابط میان ۱ ین مجلس با دولت و
نخست وزیر چگونه تنظیم شده و سرانجام این که قدرت سیا سی در این کشور از آن
کیست ؟
In different countries, the parliament regarding to the
structure of chamber are single chamber or bicameral. The
parliament of the Great Bretain is composed the House of
Common and the House of Lord. Second chamber is the heritage
of feudal age and the noblesse class. But with time, its composition has been changed and its attributions have been
reduced, the extent that, some believe that the parliament of this
country is single chamber, in fact. In this paper, we try to
examine and critique the structure and attributions of these two
chambers to see the legislative power of this country in which
chamber has power legally and practically, the relations between
this chamber with the cabinet and the prime minister how is set
and finally, the political power in this country who belongs.
خلاصه ماشینی:
ما در این مقاله خـواهیم کو شید ـبه نـقد و بررسی ساختار و صلاحیت های این دو مجلس پرداخته تا ببینیم ـقوه ی مقنـنه ی ا ـین کشور قانونا و عملا در اختیار کدام مجلس است ، روابط میان ا ـین مجـلس ـبا دو ـلت و نخست وزیر چگونه تنظیم شده و سرانجام این که قدرت سیا سی در ا ـین کشـور از آن کیست ؟ واژگان کلیدی : مجلس عوام ، مجلس اعیان ، نخست وزیر، مسئولیت سیا سی دو ـلت ، اقلـیت ، حـزب کارگر، حزب محافظه کار، لایحه ، طرح .
این سمت معمولا در موارد زیر اعطا می شود : پاداش یا ادای احترام به اشخاص به خاطر خدمات عمومی و اجتماعی مهمی که برای کشور انجام داده اند، برای افزایش نمایندگان حزبی معین در مجلس ، استفاده از اندیشه ها، مطالعات ، سوابق و تجربیاتی که در مشاوره های مجلس اعیان مورد نیاز با شد و هنگامی که نخست وزیر بخواهد کسی را به وزارت انتخاب کند که عضو هیچ یک از دو مجلس نیست (بوشهری جعفر، ١٣٧٦، ص ٢٨٤).
٢-٢) کمیسیون های نظارتی همچنین در مجلس عوام افزون بر کمیسـیون ـهای داخـلی ـمامور اداره ی مجـلس ، کمیسیون های منتخب و خاصی وجود دارد که برخلاف کمیسیون های قانونگذاری کـه در زمینه ی تصویب قانون فعالیت دارند صلاحیت نظارتی دارند و اعضای آنها نیز توسط کمیته ی انتخاب برگزیده می شوند.