چکیده:
پژوهش حاضر با بررسی نقش همسالان در هویت و فرایند هویت یابی کودکان دبستانی در سنین 7 تا 12 سالگی از دیدگاه دانشجو معلمان به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری را دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا(س) در شهر یزد به تعداد 300 نفر تشکیل می دهند. حجم نمونه با فرمول کوکران 169 نفر به دست آمده است و شامل 50 نفر میباشد. در این بررسی دو روش نمونه خوشه ای چند مرحله ای وتصادفی ساده به کار رفته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده که از اعتبار صوری و پایایی لازم برخوردار است. نتایج آزمون همبستگی نشان داد میان عوامل اجتماعی (مدرسه، همسالان و رسانه) و هویت رابطه معنا داری وجود دارد. در این میان قوی ترین رابطه میان همسالان و هویت وجود دارد. از این رو مدرسه با ضریب همبستگی 417/0 در رتبه بعدی قرار دارد و رسانه نیز با ضریب همبستگی 299/0 ضعیف ترین رابطه را با هویت دارد. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که هر سه عامل مدرسه، همسالان و رسانه می تواند تغییرات متغیر هویت را پیش بینی کنند. به ازای یک انحراف معیار تغییر عملکرد مدرسه، 210/0 انحراف معیار تغییر رخ می دهد. همچنین به ازای یک انحراف معیار تغییر همسالان، 317/0 انحراف معیار تغییر رخ می دهد. و به ازای یک انحراف معیار تغییر رسانه، 200/0 انحراف معیار تغییر رخ می دهد.
The present study was conducted to investigate the role of peers in identity and identification process of primary school children aged 7 to 12 from Student –Teachers’ point of view, using a descriptive correlational method. The statistical population is composed of 300 students of Fatemeh al-Zahra University in Yazd. Sample size with Cochran formula is 169 and included 50 subjects. In this study, two simple random cluster sampling methods were used. The data gathering tool was a research made questionnaire with formal and reliable reliability. Correlation test results showed that there is a meaningful relationship between social factors (school, peers, and media) and identity. (sig = 0.001). Among these, there is the strongest relationship between peers and identity r = 0.499). Therefore, the school with a correlation coefficient of r = 0.417 is in the next rank, and the media with the correlation coefficient of 0.299 is the weakest relationship With identity. The results of the regression test showed that all three agents of the school, peers and the media can predict the variability of identity. For one standard deviation of school change, 0.210 standard deviation occurs. Also, for one standard deviation of peer change, 0.317 standard deviation occurs as well as 0.200 standard deviation occurs for one standard deviation of the media change.
خلاصه ماشینی:
ARTICLE INFORMATION ABSTRACT Received: 11 November 2018 The present study was conducted to investigate the role of peers in identity and Accepted: 09 April 2019 identification process of primary school children aged 7 to 12 from Student –Teachers’ Keywords: point of view, using a descriptive correlational method.
کلاس درس زمينه هاي مهم براي توسعه ي روابط اجتماعي و نگرش دانش آموزان در مدرسه است ، از لحاظ تاريخي، روان شناسان آموزشي در مورد ويژگي هاي ساختاري شبکه هاي همسالان در کلاس درس ممکن است نقش مهمي در توسعه ي دانش آموزان بازي کنند(٢٠١١ ,Zadzora, Scott, and Rodkin) گروه همسن داراي قدرت زيادي است و اعضاي خود را تحت تاثير قرار مي دهد همسالان نقطه ي اتکاي يکديگرند و در شکل گيري شخصيت ، رشد اجتماعي و ارزش ها به يکديگر کمک مي کنند.
و کلاس درس فرصت هايي را براي مقايسه توانايي ها و مهارت هاي بين فردي به دست مي دهد و چنانچه بحث شد نقش همسالان در زمينه ي رشدي هم مي تواند مثبت باشد و هم منفي، واين ارتباطات در چگونگي آمادگي عاطفي دانش آموزان نقش بسيار دارد معلم خود مي تواند با مشاهد ي اين موارد به تغييرات رفتاري دانش آموزان در کلاس پي ببرد و سپس درصدد رفع آن مشکل برآيد و تلاش براي رفع آن مي تواند در تامين تعادل عاطفي و رفتاري دانش آموزان و در نتيجه افزايش ميزان يادگيري موثر باشد و با شناسايي مشکلات رفتاري دانش آموزان که اين مشکلات با توجه به جنسيت و وضعيت خانوادگي فرد مي تواند متفاوت باشد، مي توان زمينه ي رشد مهارت هاي اجتماعي و ارتباطات بيشتر اجتماعي که يکي از عوامل سازگاري بيشتر فرد با محيط است و استفاده از ميانجي گري تحصيلي همسالان که روشي خلاقانه براي مقابله با مسايل رفتاري دانش آموزان و مديريت غيرخشونت آميز تعارض ها و مشاجرات دانش آموزان در مدرسه است بهره گرفته و زمينه ي هر چه بهتر رشدي و پيشرفت دانش آموزان را فراهم نمود.