چکیده:
از دیدگاه جامعه شناسی برای شناخت انسان باید به روابط متقابلش با موقعیتهای زیستی اجتماعی- اقتصادی توجّه کرد. نظریه «ماتریالیسم تاریخی» مارکس به معنای درک تحولات جوامع بشری بر مبنای شرایط مادی در همه دورههای تاریخی بشر است. با استفاده از این نظریه میتوان چگونگی تحولات جامعه بشری را درگذر تاریخ واکاوی کرد. همچنین نظریه «خود کنشگر» هربرت بلومر ساختار «خود»، تحول و کنشگری انسان را در موقعیتهای عینی زندگی مطالعه میکند. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است و با گردآوری دادههای اسنادی – کتابخانه ای انجام میشودتا براساس تلفیق این نظریه ها هویت، تحول و کنش شخصیتهای رمان شکر تلخ اثر جعفر شهریباف را در بستر مادی تاریخ تحلیل کند. با کاربست نظریه «ماتریالیسم تاریخی» مارکس و «خودکنشگر» بلومر در تحلیل رمان شکر تلخ میتوان گفت که با تضعیف نیروهای تولیدی، ساختارهای فرهنگی و اقتصادی در ساحت روساخت دگرگون میشوند و نظام معنایی نیز تغییر مییابد. با گسست رابطه میان نیروهای تولیدی و روابط تولیدی شخصیتهای رمان در دو نسل با دو هویت و شیوه کنشی متفاوت در تقابل یکدیگر نمود مییابند. در نسل جدید نیز دو نوع خود در تضاد هم نمود مییابد که یک دسته وفاداران به سنتهای نسل گذشته هستند و دسته دیگر اعتنایی به معیارهای ارزشی نسل قبل ندارند.
From a sociological point of view, one must pay attention to his bio-socio-economic situations, and more importantly, one must consider the interrelationships and their outcome in order to know man. Marx's theory of historical materialism means understanding the evolution of human societies based on material conditions in all periods of human history. The intellectuals in this theory believe it is possible to explore how human society has evolved over the course of history by using this theory. The research method is descriptive-analytical. This article analyzes the theoretical combination of Marx's "historical materialism" and Blumer's "self-interaction" on how the characters in Jafar Shahrifaf's novel Shekar-e-Talkh act. In the world of the novel, with the collapse of the production system, the semantic system changes and the production relations and political, cultural and economic structures also break. These conditions give rise to the formation of the "self" of the novel's characters in new forms. With the transformation of the cultural superstructures of the "self", the first and second generations are in opposition to each other, which leads to the marginalization of the "self" of the first generation. The contradiction of "self" is also reproduced in the second generation, which is shown by the rejection of the "social self" of the previous generation and the transition to a new situation