چکیده:
مقدمه: تصویر نسبت به جملاتی که کودکان سعی می کنند با کلمات بیان کنند، ابزار بیان و بازتاب قوی تری است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ادراکات دانش آموزان پسر گروه سنی 10 تا 12 سال نسبت به درستربیت بدنی، از طریق تصاویری که نقاشی میکشند انجام شد. روش پژوهش: جامعه آماری در این مطالعه دانش آموزان دوره دوم ابتدائی که در پنج مدرسه شهر ساری از استان مازندران تحصیل می کردند بوده اند. آزمودنیهای تحقیق شامل 345 دانش آموز پسر 10 تا 12 ساله است که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده اند. در این پژوهش از تکنیک تحلیل اسنادی که یکی از روشهای تحقیق کیفی است، استفاده شد. یافتهها: با توجه به یافته ها مشخص شد که نه موضوع در تصاویر نقاشی شده وجود دارد. دادههای تحقیق با در نظر گرفتن فراوانی و درصد هر موضوع در تصاویر تجزیه و تحلیل و سپس جدول بندی شد. در نتیجه تحقیق درس تربیتبدنی دانش آموزان، تعداد کمی از رشتههای ورزشی به طور مداوم تکرار شد. بحث و نتیجهگیری: در نهایت، طراحیهای تصویری کودکان دانش آموز به عنوان جلوه ای است که از طریق آن محققین و معلمان قادر خواهند بود روند درک مفهوم درس تربیت بدنی را در بین دانش آموزان پیگیری کنند. با توجه به پیامدهای آموزشی نتایج ارائه شده ممکن است راه را برای در نظر گرفتن نقاشیهای کودکان به عنوان یک منبع مفید در ارزیابی رشد مفهومی آنها هموار کند.
Introduction: The picture are a stronger tool of expression and reflection than the sentences that children try to express with words The present study was conducted with the aim of investigating the perceptions of male students in the age group of 10 to 12 years regarding physical education lessons through the pictures they draw.
Research Method: The statistical population in this study was the students of the second year of elementary school who studied in five schools of Sari city in Mazandaran province. The subjects of the research include 345 male students aged 10 to 12, who were selected by purposeful sampling. Document analysis technique, which is one of the qualitative research methods, was used in this research.
Results: According to the findings, it was found that there are nine subjects in the painted pictures. The research data were analyzed by considering the frequency and percentage of each subject in the images and then tabulated. As a result of the research of students' physical education lessons, a small number of sports disciplines are repeated continuously.
Discussion: Finally, the visual designs of students' children are a manifestation through which researchers and teachers will be able to follow the process of understanding the concept of physical education among students. Considering the educational implications, the presented results may pave the way for considering children's drawings as a useful resource in evaluating their conceptual development.