چکیده:
هدف: از آنجاییکه آیندهپژوهی طی چند دهه اخیر با چالش جدی تثبیت به عنوان یک رشته علمی مواجه بوده است و آیندهپژوهان مختلف همچنان بر ضرورت این امر برای آیندهپژوهی تاکید دارند، این پژوهش به دنبال تحلیل امکان رشته بودن این حوزه میباشد. همچنین در پی آن است تا جایگاه آن را در بین رشتههای علمی مشخص سازد. روش: در بخش اول این پژوهش با رویکرد توصیفی-تحلیلی به ارزیابی احراز معیارهای رشتگی با سه رویکرد معرفتشناختی، اجتماعی و سازمانی، توسط آیندهپژوهی پرداخته شده است. در بخش دوم پژوهش، با استفاده از طبقهبندیهای مطرح رشتههای علمی، جایگاه آیندهپژوهی در بین رشتههای علمی، مورد بررسی قرار گرفته است. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان میدهد که آیندهپژوهی از موضوع پژوهشی خاص؛ بدنه معظمی از دانش تخصصی؛ نظریهها و مفاهیم تخصصی؛ روشهای کاربردی مختلف؛ پارادایمهای علمی؛ گفتمان، زبان، اعضاء و هویت مشترک؛ و کاربست در صحنه عمل برخوردار است. مشخص شد که آیندهپژوهی، به واسطه قابلیتهای رشتگیاش، یک رشته علمی محسوب میشود و در طبقهبندی رشتهها، رشتهای کاربردی و نرم است که در حیطه گستردهتر علوم اجتماعی کاربردی قرار میگیرد. نتیجهگیری: در عین اینکه آیندهپژوهی معیارهای رشتگی را احراز میکند، در دو حوزه نیاز به توسعه اساسی دارد: یکی توسعه بنیانهای فلسفی و معرفتشناختی آن است تا از موقعیت بیمبنایی خارج شود؛ دوم توسعه دانشگاهی آن در سطوح مختلف آموزش عالی است تا بتواند به جایگاه واقعی خود در ساحت آکادمی دست یابد.
Purpose: Since futures studies was faced by the challenge of being stablished as a discipline, and many of futurists insisted on the necessity of this matter for futures studies, this research is to analyse disciplinary possibility of futures studies. Also, it is to determine its position between academic disciplines.Method: At first part of this research, analysing of satisfying disciplinary criteria by futures studies from epistemological, social, and organisaional approaches was used. At second part, position of futures studies between academic disciplines was determined through applying well-known disciplines categories.Findings: The results showed that futures studies include particular object of inquiry; body of accumulated specialist knowledge; specialized theories and concepts; various practical methods; scientific paradigms; shared discourse, language, peers, identity; and application in action. It was identified that futures studies due to its disciplinary capabilities, can be considered as a discipline and in disciplines categories, it is an applied and soft discipline and is posited in the broader domain of applied social sciences.Conclusion: While futures studies satisfies disciplinary criteria, it needs to be developed in two areas: first one is development of its philosophical and epistemological foundations, so that it exits from its baseless situation; second one is its academic development at different higher education levels so that to reach its real position in academy.