چکیده:
صراط مستقیم یکی از مهمترین موضوعاتی است که قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام بدان اشاره کردهاند. امام خمینی (ره) نیز در بیانات وآثار قلمی خویش هم به زبان توده ی مردم و هم عارفانه از آن سخن گفتهاند. ایشان، سعادت انسان را در قرار گرفتن در صراط مستقیم و حرکت و رشد در این مسیر متعالی میدانند. در این پژوهش توصیفی - تحلیلی "حقیقت صراط مستقیم از منظر عرفانی امام خمینی (ره) " تبیین شده است. اهمیت معنای حقیقی و ملکوتی و سلوک عرفانی امام، تحقیق علمی پیرامون حقیقت صراط را لازم و ضروری نشان داد. چرا که تا آن حقیقت ملکوتی آشکار نشود نمیتوان سراغ مصادیق آن رفت و همچنین عدم درک حقیقت صراط، تعدد صراط را در پی خواهد داشت. حقایق مانند بطون هستند که سخن از یک حقیقت، رد و نفی حقیقت دیگر نیست. اگر حقیقت صراط، توحید و ولایت است این دو امر از یکدیگر جدا نیستند و اگر صراط در دنیا کشیده شده است، در واقع همان مسیر صحیح توحید و پذیرش ولایت است. درکلام امام خمینی (ره) صراط مستقیم تشریعی که ادامه صراط تکوینی است از عالم دنیا ی محسوس آغاز میشود و تا لقا ءالله که مقصد نهایی است کشیده شده است و هنگامی که در جهان آخرت حجابها کنار برود این صراط به صورت پلی محسوس بر روی جهنم مشاهده خواهد شد. در حقیقت صراط اخروی تجسم صراط دنیوی است. در دیدگاه عرغانی امام خمینی انا لله و انا الیه راجعون و اسفار اربعه در حقیقت اشاره به صراط مستقیم است. در این سفر روحانی، انسانها با سیر و سلوک و طی کردن آن، به کمک هادیان صراط مستقیم به حقیقت صراط میرسند.
خلاصه ماشینی:
درکلام امام خميني (ره ) صراط مستقيم تشريعي کـه ادامـه صـراط تکـويني اسـت از عالم دنيا ي محسوس آغاز ميشود و تا لقا ءالله که مقصد نهايي است کشيده شده است و هنگـامي که در جهان آخرت حجاب ها کنار برود ايـن صـراط بـه صـورت پلـي محسـوس بـر روي جهـنم مشاهده خواهد شد.
توحيد افعالي در نگاه امام خميني (ره ) قرآن و انبيا و ائمه اطهار ع مي خواهند انسان ها در مسير صـراط مسـتقيم کـه توحيـد است قرار بگيرند همان راهي که انبياء و ائمه ع آمده اند تا در مسير آن انسان را با خداونـد پيوند بزند.
» (امام خميني، بي تا : ٢٠٠) در آيه شريفه : «هو کل شيء هالک إلا وجهـه » (قصـص : ٨٨) بـه اين ولايت مطلقه اشاره شده است و در دعاي ندبه هم آمده است : «أين وجه الله الـذي إليـه يتوجه الأولياء؟ أين السبب المتصل بين أهل الأرض و السماء؟» و در زيـارت جامعـه کبيـره نيز مي خـوانيم : «و المثـل الأعلـي» کـه امـام خمينـي ايـن "مثليـت " و "وجهيـت " را همـان "صورت " ميداند که در اين حديث شريف آمده است : «إن الله خلـق آدم علـي صـورته .
جهنم دنيا از منظر عرفاني امام خميني(ره ) بعد ديگري از حقيقت صراط ، اين مرتبه است که صراط فقط پلـي بـر جهـنم آخـرت نيست بلکه حقيقت آن در همين دنيا نيز وجود دارد و پلي کشيده شده در همين دنيـا اسـت .