چکیده:
فرهنگ و تمدن اسلامی به دلیل اتصال به عالم وحیانی و قرآنی و روایی، دارای غنای محتوایی بیبدیلی است که میتواند تمامی انسانها را در هر زمان و هر مکان و با هر شرایطی تا قیامت هدایت نموده و سعادت دنیا و آخرت ایشان را تضمین نماید. از سوی دیگر نقش بینظیر فلسفه اسلامی به عنوان پشتوانه عقلانی و معرفتی فرهنگ و تمدن اسلامی دارای اهمیت فوقالعادهای است. حال بایستی توجه نمود که در آینده، نقش انسانشناسی فلسفه اسلامی در طراحی مبانی نظری فرهنگ و تمدن نوین اسلامی و جامعه مهدوی که بارها مورد تأکید امام امت(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی است، چگونه است؟ فلسفه اسلامی با رویکرد انسانشناسانه خود به مبانی نظری فرهنگ و تمدن نوین اسلامی و جامعه مهدوی ورود نموده و بصورت کامل و دقیق تبیین مینماید و بر این اساس، شاکله حیات طیبه بشری را طرحریزی میکند. به عبارت دیگر حل این مهم، باعث رفع همه مشکلات کاربردی فرهنگی و تمدنی نوین اسلامی میگردد، چرا که مباحث رفتاری و عملی رابطه مستقیم و تنگاتنگی با مباحث نظری دارد و از آن متأثر است. اين پژوهش با هدف بررسی و تحلیل انسانشناسی فلسفه اسلامی در فرهنگ و تمدن نوین اسلامی و جامعه مهدوی و با روش توصيفي- تحليلي به دنبال نشان دادن نقش مهم و حیاتی انسانشناسی فلسفه اسلامی به عنوان مباحث نظری فرهنگ و تمدن نوین اسلامی و جامعه مهدوی است. یافتههای پژوهش عبارتند از عملیاتی نمودن مباحث نظری دقیق و عمیق انسانشناسی فلسفه اسلامی در فرهنگ و تمدن نوین اسلامی.
خلاصه ماشینی:
بررسی و تحلیل نقش انسان شناسی در پی ریزی فرهنگ و تمدن نوین اسلامی 1 روح اله پورآسیاب دیزج 2 سید حسین واعظی 3 محمد رضا شمشیری چکیده فرهنگ وووتمدن واسلامیوبه ودلیل واتصال وبه وعالم ووحیانیوووقرآنیوووروایی،ودارایوغنـایومحتـواییو بیوبدیلیواست وکه ومیوتواندوتمامیوانسان وهاوراودروهروزمان وووهرومکان وووباوهروشرایطیوتاوقیامـت وهـدایت و نموده وووسعادت ودنیاوووآخرت وایشان وراوتضمین ونماید.
»و (خامنه وای،١٣٩٢) اهمیت وووضرورت وتحقیق وانسان وشناسیوفلسفة واسلامیوکه وازوآبشخورومعارف ونـاب واسـلامیو بهره وهاوجسته وووپرورش ویافته واست ،وچگونه ومیوتواندومبانیونظـری،وعقیـدتیووومعـارفیوفرهنـگ ووو تمدن ونوین واسلامیوراورقم وبزند؟وبه وزعم واندیشمندان وهروفرهنگ وووتمدنیوبرویکسـریومبـادیووو مبانیواولیه وپایه وگذاریوگردیده وکه وشاکلة واصلیوآن وفرهنگ وووتمدن وراوطراحیونموده واسـت .
»و(بینش ووونصری،و١٣٨٩) سیر شکل گیری فرهنگ و تمدن اسلامی بررسیوتاریخ واسلام ونشان ومیودهدوکه وفرهنگ وووتمدن واسلامیومسیریوضبط وشـده ووودقیـق و داردوووبروپایه وی ومنطقیوقابل ودرکوووتبیین وشدنیوشکل وگرفتـه واسـت وکـه ودرواینجـاوبـه وصـورت و مختصروبه ومراحل وشکل وگیریوفرهنگ وووتمدن واسلامیومیوپردازیم :وبرایوشـکل وگیریوفرهنـگ ووو تمدن واسلامیوچندین ومرحله وذکروشده واست وکه وبه وچندومرحله ومهم واشارومی وگردد:ومرحلـه واول وبـاو دعوت وپیامبرواکرم و(صلیواّٰلله وعلیه وووآله ووسلم )وازومکـه وآغـازوشـد.
»و (علیجان وزاده ،١٣٩٤،ص ١٤٠) نقش انسان شناسی اسلامی در فرهنگ و تمدن نوین اسلامی هنگامی وکه وروشن وشدواولاًوانسان وترازوفرهنگ وووتمدن واسلامی ،وانسـانی واسـت وخلیفـه واّٰلله ووو جانشین ووونماینده وتام وخدایوسبحان وووخاسـتگاهش ودرووحیوالهـیوچـون وقـرآن وکـریم وووعتـرت و اهل والبیت و(علیهم والسلام )واست وووثانیاًوتناسب ومعناداری وباوجهـان وبینیوالهـیوازوقبیـل وخداشناسـی،و مسیرشناسیووومقصدشناسیوداردولذاومیوتوان وبرایواوویک والگویوارزشمندوووهدفداروبرایونیل وبـه و فرهنگ وووتمدن وونوین وواسلامی وووجامعه ومهدویوطراحیونمود.
دلیل واین ومطلب وآن واسـت وکـه و آنچه وکه ودروذات وآدمیوبه وودیعت ونهاده وشده ،ونشانه وهایوازوعلم وووقدرت وووحکمت والهیواست ووودرو میان ومخلوقات والهی،وهیچ وپدیده وووموجودیوبه واندازه وانسان ودارایواسراروووحکمت ونیست ،ولذاواگـرو انسان وخودش وراوبه وخوبیوبشناسد،وذات واقدس والوهیت وراوبهتـروووآسـانترومیوتوانـدوبشناسـدوووبـه و اسماءوووصفات وووآثاروخداوندومعرفت وپیداومیکندوووهمیشه وبه ویادواووخواهدوبود.