چکیده:
امنیت از جمله مهم¬ترین نیازها و انگیزه¬های انسانی است. برای یک کشور، تأمین امنیت جامعه و افراد آن نقش اساسی و مهمی دارد. در جوامع پیشرفته و امروزی مسئولیت تعقیب و تأمین آن بر عهده حکومت¬ها و دولت¬ها است. امروزه حکومت¬ها به صورت مهم¬ترین واحد سیاسی در صحنه روابط داخلی و خارجی در آمده¬اند و مهم¬ترین هدف آن¬ها تلاش برای تأمین امنیت همه جانبه و گسترش دامنه آن می¬باشد. از طرفی مردم نیز بیشترین انتظار را از نهادهای سیاسی جامعه در رابطه با تأمین امنیت فیزیکی همراه با رفاه اقتصادی و هویت اجتماعی دارند. امنیت اجتماعی در عصر حاضر با توجه به آموزه¬های اسلامی و مبتنی بر مفاهیم اخلاقی در جامعه اسلامی یکی از ضروریات زندگی اجتماعی محسوب می¬شود. مقاله¬پیش رو به بررسی مبانی امنیت اجتماعی در نهج¬البلاغه می¬پردازد و سپس راهکارهای تحقق این مقوله در جامعه را با رویکردی «غفلت¬زدایی» را مطرح خواهد کرد. این مقاله به روش کتابخانه¬ای و با شیوه توصیفی - تحلیلی انجام شده است.
خلاصه ماشینی:
تبیین مبانی «امنیت اجتماعی » در نهج البلاغه و تحقق آن در جامعه با رویکرد غفلت زدایی 1 علینقی لزگی 2 علیرضا اکبرزاده 3 محمد کرمی نیا رضا اُجاق 4 چکیده امنیت از جمله مهم ترین نیازها و انگیزه های انسانی است .
با توجه به پیشینه پژوهش فوق ، هریک از نویسندگان محترم به طور کلی پیرامـون مبحـث «امنیت اجتمـاعی» مطـالبی را در سـایه نگـاه قـرآن کـریم ، روایـات اسـلامی و کتـاب سـترگ نهج البلاغه ارائه نموده اند که در جای خود مفید میباشد؛ لکن نگارندگان مقالـه پـیش رو در ایـن تحقیق ضمن تبیین تعریف مفاهیم کلیدی، به مبانی امنیت اجتماعی در نهـج البلاغـه پرداختنـه و سپس راهکارهای ایجاد امنیت اجتماعی را بر اساس نهج البلاغه با رویکرد «غفلت زدایـی» مـورد اشاره و نقش این آموزه اخلاقی را بر اساس منابع اسلامی، بویژه سخنان گهربار امام علـی(ع ) در نهج البلاغه به مثابه راه های برون رفت از ناهنجاریهای اجتماعی و تثبیت امنیت اجتمـاعی مـورد تحلیل و واکاوی قرار میدهند.
دیدگاه حضرت امیر علیه السلام در نهج البلاغه پیرامون توحید، از وضوح و روشـنی خاصـی برخوردار است که حتی تلاش و جهاد در راه خدا که منجر به اصلاح در جامعه و امنیـت در آن و اجرا قوانین و مقررات فراموش شده است ، در نتیجه از همین اصل اساسی توحید بدست مـیآیـد، که برای بهتر روشن شدن موضوع ، بـه فـرازی از سـخنان ایشـان اشـاره مـیکنـیم .