چکیده:
هدف از این تحقیق " تحلیل الگوی ارزیابی خط مشیهای دیوان محاسبات کشور مبتنی بر ابعاد شفافیت مالی " میباشد. در این راستا ضمن مروری بر مفاهیم خط مشیهای دیوان محاسبات و شفافیت مالی با استفاده از روش مدل دیمتل فازی به تحلیل الگوی ارزیابی خط مشیهای عمومی مبتنی بر ابعاد شفافیت مالی پرداخته شد. جامعه مورد مطالعه شامل مدیران کل، معاونین مدیر کل، سرپرستان و روسای ادارات و کارکنان دیوان محاسبات استان تهران و ستاد مرکزی دیوان محاسبات کشور میباشد. نمونه آماری 30 نفر جهت تحلیل دیمتل تعیین گردید. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده که روایی محتوا توسط خبرگان مورد بررسی و تایید قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از دیمتل جهت تایید مولفهها و تحلیل الگو استفاده شد. نتایج نشان داد که عوامل مدیریتی، تخصص و مهارت، قوانین و مقررات، بر راهبردهای اصلاحی اثر گذارند. همچنین از این طریق سبب پیامدهای سازمانی و عمومی میشود. همچنین نتایج نشان داد سلامت اداری و محیط سازمان در کنار منابع سازمانی و بودجه دولتی از طریق راهبردهای اصلاحی بر پیامدهای سازمانی و عمومی تاثیر گذارند. ز میان کلیه معیارهای مورد بررسی، معیار عوامل مدیریتی دارای بیشترین اثرگذاری در میان سایر معیارها و معیار سلامت اداری دارای بیشترین اثرپذیری میباشند.
The purpose of this research is to "analyze the pattern of evaluation of the policies of the National Court of Accounts based on the dimensions of financial transparency". In this regard, while reviewing the concepts of the policies of the Court of Accounts and financial transparency, using the fuzzy DEMATEL model method, the evaluation model of public policies based on the dimensions of financial transparency was analyzed. The studied community includes general managers, deputy general managers, supervisors and heads of departments and employees of the Audit Bureau of Tehran province and the central headquarters of the Audit Bureau of the country. A statistical sample of 30 people was determined for DEMATEL analysis. A questionnaire was used to collect data, and the validity of the content was checked and confirmed by experts. In order to analyze the data, Dimtel was used to verify the components and analyze the pattern. The results showed that managerial factors, expertise and skill, laws and regulations affect the reform strategies. Also, in this way, it causes organizational and public consequences. Also, the results showed that administrative health and organizational environment, along with organizational resources and government budget, affect organizational and public outcomes through corrective strategies. Among all the examined criteria, the criterion of managerial factors has the most effectiveness among other criteria and the criterion of administrative health has the most effectiveness.