چکیده:
برخورداری سازمانهای دفاعی از سرمایههای انسانی شایسته متناسب با ماهیت ماموریت و فرهنگ حاکم بر آنها توانمندی و آمادگی رزمی آنها را ارتقا خواهد داد. با توجه جایگاه فرهنگ ملی و حماسی ایرانی این مقاله شایستگیهای حماسی نظامیان را بر مبنای آموزههای تربیتی شاهنامه فردوسی شناسایی و طبقهبندی کرده است. این پژوهش کاربردی با رویکرد کیفی و راهبرد تحلیل مضمون انجام شده است. منابع اطلاعاتی پژوهش شامل آموزههای تربیتی شاهنامه فردوسی در ارتباط با نظامیان است که با روش بررسی اسناد و مدارک و بهصورت هدفمند انتخاب و با کمک ابزار شبکه مضامین تحلیل و گزارش شدهاند. تلفیق و مقولهبندی شایستگیهای حماسی شناسایی شده نشان داد این شایستگیها در هفت مقولۀ اصلی قابل طبقهبندی هستند: شایستگیهای اعتقادی، شایستگیهای ارزشی، شایستگیهای نگرشی، شایستگیهای شخصیتی، شایستگیهای شناختی و روانشناختی و شایستگیهای رفتاری و جسمانی. بر این اساس، اسطورههای حماسهساز معرفی شده در شاهنامه الگوهایی از سلحشوری اخلاقمدار بودهاند. ترویج آموزههای تربیتی مرتبط با آنان در میان نظامیان میتواند به پرورش شایستگیهای افسری مبتنی بر فرهنگ ایرانی مساعدت کند. نتایج این پژوهش میتوانند به عنوان منبعی غنی از آموزههای فرهنگ ملی ایران در تدوین الگوی جامع شایستگیهای افسری مورد استفاده قرار گیرد و در برنامههای تربیت افسری نیز به مثابه راهنمای پرورش روحیه حماسی افسران در مسیر تلاش برای تامین امنیت پایدار میهن و اجرای بهینه وظایف و ماموریتهای محوله بهرهبرداری شود.
The competent human capital of defense organizations considering their mission and culture will improve the capability and combat readiness of them. Considering the status of Iranian national and epic culture, this article has identified and classified the epic competencies of officers based on the educational teachings of Ferdowsi's Shahnameh. This applied research was conducted with a qualitative approach and thematic analysis strategy. The information sources of the research include the educational teachings of Ferdowsi's Shahnameh in relation to the military men, which were selected purposefully and analyzed and reported with content network tool. The compilation and categorization of identified epic competencies showed that these can be classified into seven main categories: belief; value; attitudinal; personality; cognitive and psychological; and behavioral and physical competencies. Findings reveal that the epic myths introduced in the Shahnameh have been models of moral chivalry. It is concluded that promoting educational teachings of Shahnameh among military personnel can help to develop officer competencies based on Iranian culture. The results can be used as a rich source of the teachings of Iran's national culture in developing a comprehensive model of officer competencies. Also, they can be used as a guide for developing the epic spirit of officers to ensure the stable security of the homeland and the optimal implementation of duties and assigned missions.