چکیده:
اشتراکها و اختلافهای تفسیری بسیاری در مسائل فقهی بین شیعه و اهل سنت وجود دارد؛ این نوشتار پاسخ به پرسش دربارۀ اشتراکها و افتراقهای محرمات نکاح است و هدف آن نگاهی تطبیقی به دیدگاههای اندیشمندان دو گروه است. نگارنده با روش توصیفی ـ تحلیلی به گردآوری اطلاعات کتابخانهای از منابع تفسیری و فقهی عالمان امامیه و سنت پرداخته است و ضمن طرح آیات و مضامین روایات، در پی بررسی دیدگاههای عالمان امامیه و سنت در متون فقهی آنان است. در محرمات نکاح مباحث محارم نَسبی، محارم سببی دایم و موقت، محارم رضاعی و نیز محارم غیرمربوط به نکاح مانند کفر، احصان، زنا، اکمال عدد، طلاق سوم، لعان، عده و احرام عمره و حجّ بررسی شده است؛ درنهایت این نتیجه گرفته شده است که اختلافهای فقهی محدود به مواردی است که نص خاصی دربارۀ آن در آیات و روایات نبوی وجود ندارد و اندیشمندان با توجه به قراین به تبیین ظواهر قرآنی و حدیثی پرداختهاند و از روایات ائمه طاهرین (ع) بهره بردهاند یا گاهی به استحسان تمسک کردهاند.
هناک العدید من التشابهات والاختلافات التفسیریه فی المسايل الفقهیه بین الشیعه واهل السنه. یهدف هذا النص الی الاجابه علی الاسيله حول التشابهات والاختلافات فی محرمات النکاح ویهدف الی القاء نظره مقارنه علی اراء علماء الطرفین. قام الکاتب بجمع معلومات مکتبیه من مصادر تفسیریه وفقهیه لعلماء الامامیه والسنه باسلوب وصفی تحلیلی، ویقوم بدراسه اراء علماء الامامیه والسنه فی النصوص الفقهیه لهم مع عرض الایات ومفاهیم الروایات. تمت دراسه قضایا المحارم فی النکاح، بما فی ذلک المحارم النسبیه، والمحارم السببیه الدايمه والموقته، والمحارم الرضايع، وایضا المحارم غیر المتعلقه بالنکاح مثل الکفر، والاحصان، والزنا، واکمال العدد، والطلاق الثالث، واللعان، والعده، والاحرام لاداء العمره والحج. فی الختام، تم استنتاج ان الاختلافات الفقهیه تقتصر علی القضایا التی لا یوجد لها نص خاص فی الایات والروایات النبویه، وان العلماء قد قاموا بتفسیر الظواهر القرانیه والاحادیث بناء علی القراين واستفادوا من روایات الايمه الطاهرین (علیهم السلام) او تمسکوا بالاستحسان فی بعض الاحیان.