چکیده:
در این تحقیق به مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان دو زبانه و یک زبانه پرداخته ایم که رویکرد
پژوهش حاضر، رویکرد کیفی بوده که به روش کتابخانه ای _ توصیفی مورد بررسی قرار گرفته شده
است.
این تحقیق برای کسانی که به نوعی در امر آموزش هستند، مانند آموزگاران ابتدایی، دبیران و خانواده
هایی که دارای کودکان دو زبانه هستند، اهمیت دارد. این مقاله با استفاده از تجزیه و تحلیل متون و
مقالات، سایت های مختلف و کتاب های مختلف در زمینه دو زبانگی بررسی شده است.
بر اساس یافته ها، داده ها حکایت از آن دارند که مسئله دو زبانگی یک امر رایج است به طوری که به
ندرت می توان کشوری را یافت که جمعیت آن به دو یا چند زبان تکلم نکند. همچنین، دو زبانه ها در
برخی زمینه ها عملکرد بهتری از یک زبانه ها دارند و در بعضی زمینه ها نیز عملکرد ضعیف تری دارند
و این موضوع ضرورت توجه بیشتر معلمان به شیوه های آموزشی دو زبانه و استفاده از آنها در کلاس
های درس را بیش از پیش آشکار می سازد. در این پژوهش به همین زمینه ها و مسائل در ارتباط با
عملکرد دو زبانه ها و یک زبانه ها در امر تحصیل و آموزش می پردازیم.
خلاصه ماشینی:
در شيوه هاي مرسوم در آموزش و پرورش ايران اغلب به مسائل دو زبانگي توجه کافي نمي شود و اين عاملي مهم در افت تحصيلي و حتي کسب نتايج ضعيف دانش آموزان ايراني در مسابقات بين المللي همچون تيمز و پرز در مقايسه با دانش آموزان ديگر کشورهاست .
(1982 رويکرد پژوهش حاضر رويکرد کيفي بوده که به روش کتابخانه اي توصيفي مورد بررسي قرار گرفته شده است و مطالب اين مقاله از مطالعه و خلاصه چندين مقاله و کتاب با روش کتابخانه اي جمع آوري شده و از مطالب سايت هاي مختلف زبان آموزي و روان شناسي استفاده شده است .
در عين حال بر پايه مطالعاتي که در ايران در ارتباط با افراد دو زبانه صورت گرفته است کودکان مربوط به اقليت هاي زباني در يادگيري زبان رسمي در مدرسه با مشکل مواجه اند و ميان آنها و همسالان يک زبانه شان ناهمخواني هايي ديده مي شود.
بررسي نتايج درس هايي مانند بخوانيم و بنويسيم ، املاء و انشاء در مدارس مناطق دو زبانه نشان مي دهد که در مناطق دو زبانه درصد مردودي دانش آموزان در اين درس ها به ويژه در پايه هاي اوليه دوره ابتدايي بسيار بيشتر است .
البته که تقي زاده (١٣٥١) دانش آموزان فارسي زبان را با ترک زبان در شهر تهران از نظر عملکرد در آزمون ماتريس هاي ريون و آزمون هاي هوش کلامي مقايسه کرده است و نشان داد که تفاوت معنا داري بين دو گروه و عملکرد آنها در آزمون هاي فوق وجود ندارد.