چکیده:
کودک بهدوراز هیاهوها و اضطراب و مشکلات زندگی اجتماعی است و سرگرم و مشغول بازی، تفریح، و
افکار زیبا و کودکانه خود است و حتی احکام و وظایف دینی و اجتماعی، بعد از سپریشدن دوران
کودکی بر عهده آنها آمده و ملزم به آنها میشوند. ازاینرو، پدیده آزار و اذیت کودکان که قدمت آن تمام
تاریخ انسانیت را دربر گرفته است، بسیار شوم و تاسفبار است و موجب آزرده شدن دلها و وجدانهای
بیدار شده و حس حمایت و دفاع از کودکان را در آنان به وجود میآورد.
علوم مختلف، دارای اصطلاحات متفاوت و خاص خود هستند و گاهی برداشتهای عرفهای متفاوت، از
الفاظ به کار برده شده در علوم مختلف، با معنای آن لفظ در آن علم، مختلف و بعضا دارای تضاد یا
تناقض است. پس در ابتدا بهترین و مهمترین کار، توضیح کامل و روشنکردن موضوع و عنوان
موردبحث است. در نتیجه ابتدا عناوین کودک، آزار، تادیب و فقه را از منظر دین مبین اسلام و لغت
توضیح داده و پس از آن، با استفاده از ادله چهارگانه شرعی اثبات کردیم که اصل اولی و حکم کلی در
آزار، حرمت است.
دین مبین اسلام باید در مورد موضوع کودکآزاری، دارای احکام و برنامه جامع، در چارچوب احکام کلی
یا جزئی باشد؛ زیرا اولا بحث از ظلم و ایذاء، چه کودک و چه غیر کودک، از مسائل بسیار مهم و مورد
ابتلا است. دوم اینکه، این مبحث، از دیرباز موردبحث و تبادل آرا بین دانشمندان و محافل علمی بوده
است. سوم اینکه، مهمترین فلسفه بعثت نبی مکرم اسلام)ص(، تمامکردن مکارم اخلاق است و یکی از
مهمترین مکارم اخلاقی، رعایت حقوق مردم و عدم آزار و اذیت آنها است که در آیات و روایات،
بهصراحت بدان اشاره شده است. در نتیجه، در فقه اسلامی باید از کودکآزاری بحث شود.
کودکآزاری باتوجهبه تعریف ما از اقسام و وجوه تمایز آنان، به هفت قسم تقسیم میشود که عبارتاند
از:
. 1.کودکآزاری ناشی از آزار جسمی، ۲. عاطفی و روانی، ۳. ناشی از غفلت و ترک فعل، 0. جنسی، 0
ناشی از بهرهگیری خلاف، 8. ناشی از مسائل کلی اجتماعی، و 7. آزار کودک در فضای مجازی. حکم
همه این اقسام را ذکر کرده و به این نتیجه رسیدیم که هرگونه آزار کودک، از مصادیق ظلم و ایذاء بوده
و حکم حرمت بر آن حمل میشود
خلاصه ماشینی:
دين مبين اسلام بايد در مورد موضوع کودکآزاري ، داراي احکام و برنامه جامع ، در چارچوب احکام کلي يا جزئي باشد؛ زيرا اولا بحث از ظلم و ايذاء، چه کودک و چه غير کودک، از مسائل بسيار مهم و مورد ابتلا است .
باتوجه به انگيزه و عوامل ارتکاب جرم ، کودکآزاري به انواع مختلفي قابل تقسيم است ، هر چند برخي موارد را ميتوان در چارچوب ديگري آورد؛ ولي ما کودکآزاري را به دليل جزئيتر و دقيق تر کردن ابحاث ، به هفت قسم ، تقسيم کرده ايم که عبارت اند از: کودکآزاري جسمي ، عاطفي و رواني، ناشي از غفلت و ترک فعل ، جنسي ، ناشي از بهره گيري خلاف ، ناشي از مسائل کلي اجتماعي، و آزار کودک در فضاي مجازي .
از ديد فقهي، اعمالي مانند لواط ، زنا، تقبيل ، تخفيذ، و کارهاي ديگري نظير تهيۀ تصوير مستهجن از کودکان ، تشويق و راهنمايي به فحشا، فريب کودک دختر و ازدواج با او، برخي اعمال از قبيل هرزه نگاري کودکان ، تشويق کودکان به هرزه نگاري و فحشا و اعمالي ازاين قبيل که موجب آزرده شدن و ناراحتي و افسردگي کودکان ميشوند، آزار جنسي کودکان خواهد بود و علاوه بر احکام خاص مفصل فقهي، از مصاديق ظلم بوده و ازاين جهت نيز حرمت شرعي خواهند داشت .
در مباحث مطروحه نهايتا به اين نتيجه رسيديم که هر فعلي که مصداق آزار کودک باشد از منظر فقهي ظلم و ايذاء بوده و حرمت شرعي خواهد داشت .