چکیده:
زمینه و هدف: اضطراب ریاضی یک مشکل گسترده برای همهی سنین در سراسر جهان است؛ در ارزیابیهای بینالمللی و بر اساس مطالعات برنامهریزی بینالمللی دانشآموزان، اکثر نوجوانان نگرانی و تنش در کلاسهای ریاضی و هنگام انجام اعمال ریاضی را گزارش دادهاند؛ لذا پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش فراشناخت ولز با آموزش ذهنآگاهی کابات زین بر اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب ریاضی انجام شد. روش پژوهش: در این پژوهش از روش تحقیق نیمه تجربی از نوع طرح پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل استفاده شد؛ جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه دبیرستانهای منطقهی 6 شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 میباشد که از بین آنها 45 نفر که ملاکهای ورود به پژوهش را داشتند به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل به صورت تصادفی و مساوی قرار گرفتند. گروه آزمایش اول تحت آموزش فراشناخت ولز در 8 جلسهی 60 دقیقهای و گروه آزمایش دوم تحت آموزش ذهنآگاهی در 8 جلسه 120 دقیقهای قرار گرفتند و گروه کنترل در این مدت، بدون هیچ مداخلهای در انتظار ماندند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سنجش اضطراب ریاضی پلیک و پارکر (1982) و مقیاس سنجش اهمالکاری تحصیلی سولمن و راثبلوم (1984) میباشد. تحلیل دادههای این پژوهش در دو بخش توصیفی (شاخصهای مرکزی و پراکندگی، چولگی و کشیدگی) و استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره-مانکوا) با استفاده از نرمافزار SPSS-23 صورت گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که هر دو آموزش فراشناخت ولز و آموزش ذهنآگاهی کاباتزین بر اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب ریاضی اثربخش است. همچنین نتایج حاکی از آن بود که این دو درمان بر اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب ریاضی، اثربخش هستند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که میزان اثربخشی درمان ذهنآگاهی کاباتزین بر اهمالکاری تحصیلی و زیرمقیاسهای آن، بیشتر از اثربخشی درمان فراشناخت ولز میباشد.
Background and Aim: Math anxiety is a widespread problem for all ages worldwide; In international assessments and based on studies of international planning of students, most teenagers have reported anxiety and tension in math classes and when doing math exercises; Therefore, the present study was conducted to compare the effectiveness of Wales' metacognition training with Kabat Zain's mindfulness training on academic procrastination of students with math anxiety. Methods: In this research, a quasi-experimental research method of pre-test and post-test design was used with two experimental groups and one control group; The statistical population of this research includes all female students in the second year of high school in the 6th district of Tehran in the academic year 2021-2022. 45 people who met the criteria for entering the research were selected by multi-stage cluster sampling method and were randomly and equally divided into two experimental groups and one control group. The first experimental group underwent Wales metacognition training in 8 sessions of 60 minutes, and the second experimental group underwent mindfulness training in 8 sessions of 120 minutes, and the control group remained waiting without any intervention during this time. The research tools include Pleck and Parker's math anxiety questionnaire (1982) and Solman and Rothbloom's academic procrastination scale (1984). The data analysis of this research was done in two parts: descriptive (central and dispersion indices, skewness and kurtosis) and inferential (MANCOVA) using SPSS-23 software. Results: The results showed that both Wales metacognition training and Kabat-Zinn mindfulness training are effective on the academic procrastination of students with math anxiety. Also, the results indicated that these two treatments are effective on the academic procrastination of students with math anxiety. Conclusion: The results showed that the effectiveness of Kabat-Zinn mindfulness therapy on academic procrastination and its subscales is more than that of Wales' metacognitive therapy.