چکیده:
اقتصاد دانشبنیان ازجمله مگاترندهای جهانی مرتبط با آموزش عالی است که در آن دانش، بنیادیترین منبع تولید ارزش یا ثروت و یادگیری مهمترین فرآیند آن است. تغییرات سریع تکنولوژی دانش و پدیدآمدن نیازمندیهای جدید، تقاضا برای آموزش را دگرگون ساخته است. انواع الگوهای آموزشی درنسلهای مختلف دانشگاهی برای پاسخ به این تقاضاها و تغییرات شکل می گیرند. این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفههای تعیینکننده آموزش دانشگاهی مبتنی بر اقتصاد دانشبنیان و ارایه یک الگوی مناسب انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت، با روش ترکیبی انجام شد در این مقاله نتایج بخش کیفی تحقیق دردو بخش کتابخانهای و میدانی ارایه می شود . دراین راستا، به شیوه تحلیلی و از طریق پیشینه(نظری و تجربی) تحقیق، نظریات مختلف آموزش دانشگاهی و اقتصاد دانش بنیان مورد بررسی قرار گرفته و در بخش میدانی به روش نمونه گیری هدفمند از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته از 15 نفر از خبرگان شامل اساتید و مدیران پژوهشی دانشگاه آزاد استانهای تهران و البرز مشتمل بر 9 سوال اصلی بازپاسخ، با بکارگیری نرم افزار Nvivo با روش تحلیل تم (مضمون) دادههای گردآوری شده تجزیه و تحلیل گردید و در نهایت مدل محقق ساخته پژوهش پس از شناسایی و استخراج حداقل ده مولفه اصلی و موثر بعنوان عوامل زمینه ای و پیشران هر کدام با پنج مولفه در سه طبقه کلی عوامل زمینه ای؛ عوامل پیشران و خروجی ها و پیامدهای آموزش دانشگاهی مبتنی بر اقتصاد دانشبنیان طراحی و ارائه گردید.
Knowledgebased economy is one of the global megatrends related to higher education, where knowledge is the most fundamental source of value or wealth production and learning is its most important process.Rapid changes in knowledge technology and the emergence of new requirements have transformed the demand for education. A variety of educational models are formed in different academic generations to respond to these demands and changes. This research has been done with the aim of identifying the determining components of university education based on knowledge-based economy and providing a suitable model.The current research was conducted with a mixed method in terms of practical purpose and in terms of nature.In this article, the results of the qualitative part of the research are presented in both library and field sections.In this regard, in an analytical way and through the background of the research, various theories of tertiary education and knowledge-based economy have been investigated and in the field part by purposeful sampling through semi-structured interviews of 15 experts including The professors and research managers of Azad University of Tehran and Alborz provinces, consisting of 9 main response questions, using Nvivo software with theme analysis method, the collected data were analyzed, and finally, the research model was created by the researcher after identifying and extracting the minimum ten main and effective components as background factors and drivers each with five components in three general categories of background factors;Driving factors and outputs and consequences of tertiary education based on knowledge-based economy were designed and presented.
خلاصه ماشینی:
دراین راستا، به شیوه تحلیلی پیشینه(نظری و تجربی) آموزش دانشگاهی و اقتصاد دانش بنیان مورد بررسی قرار گرفت و در بخش میدانی به روش نمونه گیری هدفمند از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته 15 نفر از خبرگان شامل اساتید و مدیران پژوهشی دانشگاه آزاد استانهای تهران و البرز ، با بکارگیری نرم افزار Nvivo با روش تحلیل تم (مضمون) دادههای گردآوری شده، تجزیه و تحلیل گردید پس از شناسایی و استخراج حداقل ده مولفه اصلی و موثر بعنوان عوامل زمینه ای و پیشران هر کدام با پنج مولفه در سه طبقه کلی عوامل زمینه ای؛ عوامل پیشران و خروجی ها و پیامدهای آموزش دانشگاهی مبتنی بر اقتصاد دانشبنیان در نهایت بمنظور اعتبار یابی مدل محقق ساخته پژوهش از روش کمی استفاده گردید.
آموزش دانشگاهی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان از راهبردهای اساسی برای اصلاح ساختار آموزشی در راستای کاهش معضلات بیان شده بویژه در شرایط تحریم اقتصادی می باشد و به منظور اصلاح این روند لازم است تمامی ظرفیتهای دانشگاه متناسب با اهداف جدیدتنظیم شود تا بتوان نیروی انسانی کارآمد و دارای مهارت و تخصص را در سازمانها به کار برد.
Yazdi Khayatian, Mohammad Sadegh, Eliyasi, Mahdi, Tabatabaian, Seyyed Habib Elah, (2016), the sustainability model of knowledge-based companies in Iran; Scientific-Research Quarterly Journal of Science and Technology Policy, Year 8, Number 2, Summer 1995, Page 49 Talshi, Mustafa; Shibani Amin Isa; Gholami Marzieh and Sargolzaei Siddiqa (2017).