چکیده:
ایران از کشورهایی است که جادهابریشم را فرصتی استراتژیک برای منطقه خود (سطح خرد) و در پیرامون (سطح کلان) برای ایجاد توازن در روندهای اقتصاد سیاسی بینالملل تلقی میکند. توجه به اهمیت زنجیره ارزش علاوه برانگیزهها و اهداف اقتصادی و تجاری، ابعاد ژئواستراتژیک، ژئوپولتیک، ژئواکونومیک وگردشگری نیز پیدا کرده است. طرحهای مرتبط با سازمان جهانی گردشگری در دهه اخیر و طرح «ابتکار جادهابریشم» چین (2013) با 900 پروژه در 65 درصد از سه قاره جهان جهان (شامل دو طرح «ساخت کمربند اقتصادی جادهابریشم و جادهابریشم دریایی قرن بیست ویکم») و طرح «جادهابریشم» ایالت متحده آمریکا (2011) با 40 مگاپروژه کلان و از طرفی توجه و اهمیت طرحهای ملی به رونق گردشگری در راستای حفاظت و معرفی میراثهای واقع در مسیر جادهابریشم اهمیت بالای این جاده را نشان میدهد. در این راستا؛ با مطالعه ادبیات تحقیق هیچ یک از پژوهشهای داخلی به بررسی و شناسایی فرصتهای کارآفرینی در جادهابریشم نپرداختهاند و پژوهش حاضر توانسته است در راستای پر کردن این خلا پژوهشی گام مهمی برداد. لذا هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی فرصتهای کارآفرینی گردشگری در بخش مهمی از این جاده جهانی در ایران و اولویتبندی آنها است. سوال اصلی این است که کدام فرصتهای کارآفرینی از طریق رونق گردشگری جادهابریشم در ایران فراهم خواهد شد؟ ابزار گردآوری داده در پژوهش فرم مصاحبه بوده و دادهها به روش گلوله برفی جمعآوری شده است. به منظور شناسایی فرصتهای کارآفرینی روش کیفی (کد گذاری باز و محوری) به کار رفته است. به علاوه با بهرهگیری از آزمونهای آماری (فریدمن) به اولویتبندی فرصتهای هر دسته پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که فرصتهای کارآفرینی به 9 دسته بزرگ - فرصتهای اقامتی؛ اوقات فراغت و گردشگری؛ عمومی؛ حملونقل؛ کسب و کار؛ فرهنگی؛ تندرستی و سلامتی؛ اداری و مالی - تقسیمبندی میگردد و اولویت فرصتهای کارآفرینی شناخته شده متفاوتند.
Introduction :The Silk Road was a major trade route between China and Europe between the
third century B. C. and the fifteenth century A. D. In recent years, WTO and UNESCO
attention to the heritage of the Silk Road has grown, and attempts are being made to find
strategies to preserve and exploit heritage sites located on this historical route. Meanwhile,
promoting tourism can be a strategy for flourishing and entrepreneurship on the Silk Road.
Methodology:The qualitative and quantitative method was used in this study and the Silk
Road of Iran was selected as a case study. In the first step, an interview form was designed to
identify entrepreneurial opportunities of Silk Road tourism of Iran. Data was gathered through
snowball sampling method and analysed by using coding (open and axial coding) method.
Finally, in order to determine priority of entrepreneurial opportunities of Silk Road tourism of
Iran a Friedman test was applied.
Result & Discussion:The results demonstrated that entrepreneurial opportunities of Silk
Road tourism of Iran can be classified into nine categories of opportunity – health & wellness,
leisure and tourism, accommodation, public, transportation, business, cultural, administrative
and financial. Also, the results of Friedman test revealed that among the accommodation
opportunities restoration and changing caravanserai into hotels had the highest priority. In
addition, experiencing historical travel style on the Silk Road of Iran was identified as the
most important leisure and tourism opportunities. Furthermore, establishment of the restaurant
on the Silk Road and serving the historical meals that flourished at the time of the flourishing
Silk Road was mentioned by experts as an important public opportunities. It is noteworthy
that, development of railway projects had the highest priority among transportation
opportunities. And, commercial use of buildings on the Silk Road, such as holding galleries,
introducing works of art, and offering commercially cultural products had the first priority
among business opportunities. Besides, organizing cultural and historical tours was
introduced as an important cultural opportunities. Moreover, among the identified health &
wellness opportunities, arranging health and wellness tours on the Silk Road was the most
significant opportunities. Creating a Silk Road secretariat and executive human resources was
most attractive administrative opportunities. In addition, private investment for Silk Road
tourism projects has the highest priority among financial opportunities.
Conclusion :The results of qualitative and quantitative method allow authors to conclude that
promotion of tourism on the Silk Road of Iran is not just a strategy for preserving the heritage
and protecting the Silk Road, but it can provide opportunities for entrepreneurship and the
development of local economy. Regarding this, the implementation of the National Tourism
Plan of the Silk Road is recommended with emphasis on the cities located on the historical
rout of the Silk Road, approved by UNESCO. In addition, the study of the tendency of
domestic and foreign tourists to travel to the Silk Road is one of the research that researchers
are advised to do in the future.