چکیده:
در نظریههای معناشناختی بیان میشود که نماد ترکیبی از سه عنصر دال، مدلول و دلالت است. معمولا کلمه نماد "برای هر شیء، عمل، رویداد، کیفیت یا رابطهای که به عنوان وسیلهای برای یک مفهوم عمل میکند استفاده میشود. به طور کلی، دال در اکثر نظریهها عنصری خنثی از نشانهها یا نمادها است و گویی اعضای جامعه، تصویر مشترک و مشابهی از آن دارند. بیشتر متفکران در مورد جنبههای دال برای مردم و چگونگی درک آنها بحثی نکردهاند. این مشکل به ویژه در نمادهای مقدس دیده میشود، زیرا نحوه درک و شکلگیری دال به بافت اجتماعی و روانی مومنان بستگی دارد. این موضوع را میتوان به عنوان «مسئله دال» بیان کرد. در این مقاله بر اساس کار میدانی خود در میان شیعیان در لاکنو در هند توضیح میدهم که چگونه این پیش فرض نظریه نمادها کار نمیکند. تعزیه یا ضریح از نمادهای مقدس مرکزی و مهم در این جامعه هستند. آنها نه تنها ایده ثابت، مشترک یا خنثی برای دالها در این نمادها ندارند، بلکه در دیدگاه باورمندانشان دارای اشکال متعدد (دال) هستند که معمولا تغییرپذیر و ثابت هستند. این جنبه از دال تاثیرات عمیقی بر معنای چندگانه (دلالتها) دارد که نمادهای مقدس آنها را منتقل میکنند. بر این اساس، در نظریه انسانشناسی نمادنی در مورد نماد باید در نظر گرفت که دال در قالبهای متکثر و متغیر خود عاملی مثبت و فعال در تولید معنا یا معانی است و نحوه درک و تفسیر مردم از نماد مقدس، اولا به ادراک حسی و جسمی آنها بستگی دارد.
In semantic theories it is stated that a symbol is a combination of three elements: Signifier, Signified and Signification. Commonly the word of symbol “is used for any object, act, event, quality, or relation which serves as a vehicle for a conception – the conception is the symbol's "meaning"“. Most of thinkers did not discuss aspects of Signifier for the people and how they perceive it. This issue can be stated as "the problem of signifier".In this paper I explain that in my fieldwork among Shias in Lucknow, how this presupposition of symbol theory does not work. Ta'ziyeh or Zarih are central and important sacred symbols in this community. Not only they do not have fixed, shared or neutral idea for signifiers in these symbols, but also they have multiple forms (signifiers) in the devotees` perspectives that are commonly changeable and unfixed.Accordingly, it should be considered in anthropological and semantic theory about symbol that signifier in its pluralistic and variable forms is a positive and active factor in producing of meaning and the way in which people perceive and interpret a sacred symbol firstly depends on their physical and sensual perception of the form or signifier.