چکیده:
بیشک بدون اخلاق و لحاظ کردن آن نمیتوان درک درستی از کاربرد و کاربست آن در فضای مجازی داشت چرا که همیشه در فضای مجازی آن چه که بیشتر از همه نمایان و نمود پیدا میکند اخلاق و کاربست اخلاقیات برای موارد استفاده کنندگان و کاربران فضای مجازی و اینترنت در این بستر میباشد. مباحث حوزه تربیت اخلاقی حول دو رویکرد مطرح شده در این پژوهش بررسی شده است یکی رویکرد شفاف سازی در تربیت اخلاقی و دیگری رویکرد تربیت اخلاقی مراقبت محور و در حوزه ی فضای مجازی بیشتر بر فرصتها و تهدیدها (چالشها) که با آن کاربران فضای مجازی دست به گریبان هستند پرداخته شده است. شواهد نشان میدهد که جامعه ایران هم اکنون و بی تردید در سالهای آینده بیش از هر چیز دیگری نیازمند توجه به پرورش انسانها یا به عبارتی شهروندان متخلق به ارزشهای اخلاقی است. در این پژوهش نگارنده تلاش دارد رویکردهای نوین تربیتی و ارتباط آن با فضای مجازی از حیث و جنبه ی اخلاق مورد ارزیابی قرار میدهد و راهکارهایی را معرفی مینماید تا استفاده کنندگان از فضای مجازی به درک درستی از فرصتها و تهدیدهایی که با آن روبرو خواهند شد بپردازند. به نظر میرسد اخلاق از مسائل مهم و البته باید بگوییم از چالشهای حال وآینده جوامع و بالمال نظامهای تربیتی کشورهای دیگر جهان بوده وخواهد بود.
Undoubtedly, without ethics and considering it, one cannot have a correct understanding of its use and application in the virtual space; Because always in the virtual space what is most visible and manifested is the ethics and the application of ethics for the cases of the users and users of the virtual space and the Internet in this context. The topics of moral education have been examined around two approaches proposed in this research: One is the approach of clarification in moral education and the other is the approach of care-oriented moral education, and in the field of cyberspace, more opportunities and threats (challenges) that users of cyberspace are dealing with have been discussed. The evidence shows that Iran's society now and without a doubt in the coming years, more than anything else, needs to pay attention to the cultivation of human beings, or in other words, citizens born with moral values. In this research, the author is trying to evaluate new educational approaches and their relationship with virtual space from the aspect of ethics. It also introduces solutions so that the users of the virtual space understand the opportunities and threats they will face. It seems that ethics is one of the important issues and of course we must say that it is one of the current and future challenges of the societies and education systems of other countries of the world and will be.