چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارائه مدلی جهت ارتقای توانمندیهای مهارتی زنان تولید کننده خانگی از طریق میکرو کارآفرینی می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی و رویکرد کاربردی دارد و روش پژوهش آمیخته است و برای شناسایی شاخص ها از الگوی تحلیل محتوا استفاده شد، و روابط بین متغییرهای پژوهش و ارزش آن را از روش معادلات ساختاری(SEM) بدست آمد. جامعه آماری بخش کیفی شامل کلیه اساتید و خبرگان که در زمینه ی میکرو کارآفرینی فعال در ایران می باشند و روش نمونه گیری در این پژوهش از نوع روش نمونه گیری گلوله برفی می باشد، بدین صورت که جمع آوری داده تا رسیدن به نقطه اشباع ادامه پیدا کرد که تعداد آن 18 نفر می باشند و همچنین جامعه آماری در بخش کمی شامل کلیه کارآفرینان زن فعال در حوزه ی مشاغل خانگی در ایران می باشند و روش نمونه گیری در این پژوهش از نوع تصادفی ساده می باشد که تعداد حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 313 نفر می باشد. روش و ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی بصورت مصاحبه نیمه ساختار و در بخش کمی بصورت پرسشنامه محقق ساخته می باشد. در ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ و دﺳﺖیﺎﺑﯽ ﺑﻪ اﻫﺪاف ﻣﺬﮐﻮر از روشﻫﺎی آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و آﻣﺎر اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. یﮑﯽ از روشﻫﺎی آﻣﺎری ﺑﺮای ﺗﺠﺰیﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮﺟﻮد در ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ دادهﻫﺎ روش ﺗﺠﺰیﻪ ﻋﺎﻣﻞﻫﺎ یﺎ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﺎﻣﻠﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. با استفاده از نرم افزار Lisrel مورد استفاده قرار گرفت، در نهایت الگوی پژوهش سنجش و برازش قرار گرفت.
The purpose of this research is to provide a model to improve the skills of women home producers through micro-entrepreneurship. The current research has a fundamental purpose and a practical approach, and the research method is mixed, and the content analysis model was used to identify the indicators, and the relationships between the research variables and its value were obtained from the structural equation method (SEM). The statistical population of the qualitative section includes all professors and experts who are active in the field of micro-entrepreneurship in Iran, and the sampling method in this research is the snowball sampling method, so that data collection continues until the saturation point is reached. Kurds, whose number is 18, and also the statistical population in the quantitative part includes all female entrepreneurs active in the field of home businesses in Iran, and the sampling method in this research is a simple random type, and the sample size is based on Morgan's table. There are 313 people. The method and tools of data collection in the qualitative part are semi-structured interviews and in the quantitative part are researcher-made questionnaires. In this research, descriptive statistics and inferential statistics were used to analyze the data and achieve the aforementioned goals. One of the statistical methods to break down and analyze the information in the data set is the method of breaking down factors or factor analysis. It was used using Lisrel software, finally the research model was measured and fitted.
خلاصه ماشینی:
ضرايب مسير و واريانس تبيين شده متغيرهاي پژوهش و شاخص هاي برازش بدست آمده براي مدل آزمون شده نشان مي دهد که شاخص RMSEA در مدل برآورد شده با ميزان ٠/٠٦٤ از سطح قابل قبولي برخوردار بوده و ديگر شاخص برازش مانند CFI ،GFI ،NFI ، و AGFI به ترتيب برابر با ٠/٩٧، ٠/٩٤، ٠/٩٥ و ٠/٩٢ همگي در سطح مناسبي هستند و اين مشخصه هاي نکويي برازش نشان ميدهد داده هاي اين پژوهش با ساختار عاملي اين مدل برازش مناسبي دارد.
بنابه ضرورت توسعه ي سهم زنان در اقتصاد ملي ، رويکرد اصلي و خودجوش جامعه ، براي غلبه بر مشکلات و بحران هاي موجود، توجه به کارآفريني است تا از اين طريق زنان جوان ، خصوصا فارغ التحصيلان دانشگاهي به راه اندازي کسب و کارهاي مستقل ترغيب و تشويق شوند و با ايجاد فرصت هاي شغلي براي خود و ديگران براي ارائه ي چنين الگويي بتوانند معضل کنوني جامعه (بيکاري ) را پايان بخشند (گلرد، ١٣٨٤).
ايجاد ارتباط بين مقوله هاي مختلف شناسايي شده را در قالب مدل پارادايم در شکل (١) نمايش داده شده است : (رجوع شود به تصویر صفحه) شرايط محيطي با ثبات شکل ١: کدگذاري محوري بر اساس مدل پاردايمي پژوهش به منظور تعيين اعتبار متغيرهاي شرايط علي، راهبردي، زمينه اي، محوري، مداخله گر و پيامدهي مدل از روش تحليل عاملي تأييدي استفاده شد.