چکیده:
رقابتپذیری و برندسازی مقصد یک مقولۀ تحقیقاتی نسبتا جدید در ادبیات برنامهریزی شهری و منطقهای است؛ هدف این تحقیق شناسایی و تحلیل ظرفیتهای رقابتپذیری و برندسازی شهر سنقر بهعنوان مقصدی با قابلیتهای فراوان رقابتپذیری است. این تحقیق در زمرۀ پژوهشهای تحلیلی ـ کاربردی است. در مرحلۀ اول با توزیع پرسشنامه در میان شهروندان سنقر با حجم نمونۀ 382 نفر به بررسی ظرفیتهای رقابتپذیری این مقصد پرداخته شد. پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ بالای 7/0 برای کل پرسشنامه و برای همۀ شاخصها تایید شد. سپس با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی و بهرهگیری از نرمافزار ایموس مشخص شد که بعد اقتصادی دارای بیشترین همبستگی با شاخص رقابتپذیری شهر سنقر است. همچنین در سطح شاخصها، شاخصهای فرهنگ و هویت، کشاورزی، حمل و نقل و بومگردی و جاذبههای طبیعی به ترتیب بیشترین همبستگی با ابعاد فرهنگی اجتماعی، اقتصادی، کالبدی محیطی و زیرساختی را دارند. در مرحلۀ بعدی پس از ارائۀ نتایج به جامعۀ خبرگان، هفت برند اصلی برای شهر سنقر تعیین شد که در سه بعد فرهنگی، اقتصادی و گردشگری دستهبندی شدند. سپس این گزینهها مجددا در قالب پرسشنامۀ مقایسات زوجی جهت اولویتبندی گزینهها با استفاده از روش ANP، دستهبندی و در میان بیست نفر از خبرگان توزیع شد. نتایج این مرحله نشان داد که معیار اقتصادی بهعنوان مهمترین معیار برای برندسازی شهر سنقر مطرح است. همچنین گزینۀ «شهر گلهای آفتابگردان» بهعنوان برند اصلی شهر سنقر و برند اصلی در بعد اقتصادی مطرح است.
Competitiveness and branding are relatively new research approaches in the urban and regional planning literature. The purpose of this research is to identify the competitiveness and branding Capabilities of Songhor city as a destination with competitive capabilities. This is analytical-applied research. In the first stage, by distributing a questionnaire among the citizens of Songhor with a sample size of 382 people, the competitive capacities of this destination were examined. The reliability of the questionnaire was confirmed with Cronbach's alpha coefficient above 0.7 for the entire questionnaire and for all indicators. Then, using "confirmatory factor analysis" and "amos" software, it was determined that the "economic dimension" has the highest correlation with the competitiveness index of Songhor city. Also, at the level of indicators, "culture and identity", "agriculture", "transportation" and "ecotourism and natural attractions" have had the highest correlation with the dimensions of "social culture", "economic", "environmental physical" and "infrastructure" respectively. In the next step, after presenting the results to the expert community, 7 options were determined for the city, which was categorized in three dimensions: "cultural", "economic" and "tourism". Then these options were categorized again in the form of a paired comparison questionnaire for prioritizing the options using the "ANP" method and distributed among 20 experts. The results of this stage showed that the "economic" criterion is considered the most important one for Songhor city branding. Also, the option of "Sunflowers City" is considered the "main brand" of this city with regard to its "economic" dimension.