چکیده:
مقدمه: یکی از ﻣﺴﺎﺋﻞ و آﺳﯿﺐﻫﺎی ﻣﻬﻢ در ﺣﻮزه ﺧﺎﻧﻮاده، پدیده ﺧﺸﻮﻧﺖ ﺧﺎنگی اﺳﺖ که در این بین خشونت علیه زنان موضوعی است که متخصصان حوزه سلامت روان به آن توجه دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد پذیرش تعهد بر دلزدگی و نشخوار های ذهنی زنان خشونت دیده صورت پذیرفت. روش بررسی: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه گواه اجرا شد. جامعه آماری کلیه زنان متأهل خشونت دیده مراجعه کننده به مراکز مشاوره خانواده شهر رفسنجان در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ بودند. روش نمونه گیری هدفمند و ۳۰ زوج براساس پرسشنامه های خشونت نسبت به زنان حاج یحیی (۱۳۷۷)، دلزدگی زناشویی پاینز (۱۹۹۶) و نشخوار ذهنی نیما قربانی و همکاران (۱۳۸۶) انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۵نفر) و گروه گواه (۱۵نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش در معرض ۱۰ جلسه آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد پذیرش -تعهد و گروه کنترل در این زمان هیچ آموزشی دریافت نکردند. داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند. یافته ها: نشان دادند که عمل آزمایشی حداقل بر یکی از متغیرهای وابسته تأثیر معنی دار داشته است. آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد تعهد و پذیرش(عمل آزمایشی) بر کاهش دلزدگی زناشویی (۷.۲۱=F و ۰.۰۱=P) و کاهش نشخوار ذهنی (۴.۰۷=F و ۰.۰۳=P) تأثیر مثبت داشته است. براساس اندازه اثر می توان گفت میزان اثربخشی مداخله در متغیر دلزدگی (۰.۴۷) و در مورد متغیر نشخوار ذهنی (۰.۳۸) بوده است. نتیجه گیری: آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد نقش بسیار مهمی در کاهش دلزدگی و نشخوار ذهنی زنان خشونت دیده ایفا می کند و می تواند به عنوان یک روش آموزشی اثربخش پیشنهاد شود.
Introduction: The issue of domestic violence, especially violence against women, is a significant concern within family dynamics. This topic has drawn the attention of mental health professionals due to its profound impact on the mental well-being of those involved. The current study aimed to explore the impact of life skills training, grounded in the acceptance and commitment approach, on the burnout and mental rumination experienced by women subjected to violence.
Methods: In this quasi-experimental study, utilizing a pretest-posttest control group design, the target population comprised all married women who had experienced violence and sought help from family counseling centers in Rafsanjan, Iran, between March 2022 and October 2022. Using a convenience sampling method, 30 couples were randomly divided into two groups (each consisting of 15 individuals), based on several questionnaires, including Haj-Yahia’s Violence Against Women Questionnaire (1999), Pines’ Marital Burnout Questionnaire (1996), and Mental Rumination Questionnaire by Ghorbani et al. (2008). A control group was also selected, consisting of 15 individuals. The experimental group underwent 10 sessions of life skills training based on the acceptance and commitment approach. During this period, the control group did not receive any form of training. The participants were assessed using specific instruments both before and after the training sessions. Data were analyzed using the analysis of covariance (ANCOVA) test in SPSS Version 22.
Results: The results indicated that life skills training, grounded in the commitment and acceptance approach, had a beneficial impact on reducing marital burnout (F=7.21, P=0.01) and mental rumination (F=4.07, P=0.03). The intervention’s effectiveness, as indicated by the effect size, was found to be 0.47 for the burnout variable and 0.38 for the mental rumination variable.
Conclusion: The implementation of life skills training, based on the acceptance and commitment approach, plays a pivotal role in reducing marital burnout and mental rumination in women who have experienced violence. Given its effectiveness, it can be recommended as a potent educational method.