چکیده:
در نظام نوین نقد و تحلیل آثار، معنای متن وابسته به کشف روابط میان سوژه با پیشمتنها، حافظههای مخفی و آشکار اثر و همچنین مولفههای فرامتنی زایشگر آن است که تحلیلهای بینامتنی، بنمایه نظری و روشمندی آن را شکل میدهد. در میان نظریهپردازان این شیوه، رولان بارت به مخاطب این اجازه را میدهد که از برهمچینش متنها و کشف لایههای آثار در ضمیر و ظاهر یکدیگر، به تفاسیر و معناهای نو و خلاقهای دست یابد. از سویی دیگر، در میان تاریخ و ادبیات، علاوه بر اشتراکات و تقابلهای فلسفی، نوعی پیوندهای نهان و معانی نوظهور یافت میشود که یکی از مصادیق آن را در ارتباط نظاممند میان تاریخنگاری جوینی در جهانگشا و حماسهسرایی فردوسی در شاهنامه میتوان جستوجو کرد. لذا این پژوهش با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی سعی در کشف معنایی نو در چرایی خلق تاریخ جهانگشا در ارتباط با پیشمتن غالب خود یعنی شاهنامه دارد. با توجه به وجوه و ابعاد تأثیرپذیری در شکلگیری برخی از عناصر ساختاری، تبیین تطبیقی وجه ادبیت و تحلیل مقولات هویتی و انگیزشی متنها در ارتباط با یکدیگر، این نتیجه حاصل خواهد شد که جوینی در تاریخنگاری خود، صرفاً متأثر از واژگان و ابیات شاهنامۀ فردوسی نبوده و در یک نظام تقابلی سعی در بازآفرینیِ متنی در قامت شاهنامه و نوزاییِ حماسۀ ملی در سطح نثر داشته است.
In the modern system of criticism and analysis of works, the meaning of the text depends on the discovery of the relationships between the subject and the pre-texts, the implicit and explicit memories of the work, as well as the metatextual components that give birth to it; intertextual analysis forms its theoretical basis and methodology. Among the theorists of this method, Roland Barthes allows the audience to get new and creative interpretations and meanings by the arrangement of the texts and the discovery of the overt and covert layers of the works in each other. On the other hand, between history and literature, in addition to commonalities and philosophical confrontations, there are hidden links and emerging meanings; one of the examples of which can be found in the systematic connection between Juvayni's historiography in Jahangushay and Ferdowsi's epic writing in Shahnameh. Therefore, adopting a descriptive-analytical approach, this research tries to discover a new meaning in why Jahangushay history was created in relation to its dominant pre-text, Shahnameh. Considering the relationships between aspects and dimensions of the influence in the formation of some structural elements, the comparative explanation of the literary perspective, and the analysis of the identity and motivational categories of the texts in relation to each other, one can conclude that in his historiography, not only was Juvayni influenced by Ferdowsi's technique and method, but in a confrontational system, he has tried to recreate a text on the level of the Shahnameh and revive a national epic in prose form.