چکیده:
آموزش تاریخ در همۀ کشورهای دنیا بدون درنظرگرفتن سطح پیشرفت مادی و معنوی، چالش برانگیز بوده و باتوجه به تغییر پرشتاب نسلها ضرورت تغییر روشها الزامی است. درس تاریخ، محتوای کتابهای درسی از مدرسه تا دانشگاه، روشهای تدریس، استفاده از ابزارها و امکانات کمکآموزشی، چگونگی ایجاد انگیزش در دانشآموزان و دانشجویان، تفاوت نگاه معلم و استاد به موضوعات تاریخ با نگاه حاکمیت، بهروزرسانی اطلاعات معلمان و اساتید تاریخ، پرسشهای مهم ذهنی دانشآموزان و دانشجویان و عموم مردم در حیطه تاریخ، و دهها مسئله ریزودرشت دیگر که چالش آموزش تاریخ را بسیار عمیق میکند و این امر در کشورهای چون ایران، بسیار پیچیده و دشوارتر میگردد. هدف مقاله حاضر، بیان چالشها و مشکلات آموزش تاریخ نیست؛ بلکه بیان چگونگی انتقال و آموزش تاریخ به مخاطب به فرض کاهش یا رفع چالشهاست. اصولاً هدف از آموزش تاریخ، انتقال یک پیام به روش درست به مخاطب است که آموزش را عمیق و دائمی سازد. سؤال اصلی این است که چه روشی یا روشهایی میتواند نسل جدید که با فنّاوریهای نوین آشناست، جذب کند. نگارنده باتوجه به تجربه در امر بازیگری و کارگردانی نمایش و همینطور آموزش تاریخ بهعنوان یک معلم دانشگاه، روش هنرهای نمایشی تلفیقی تعزیه و سبک برشتی (روایی) را مؤثر و مفید یافته است. روش تحقیق مقاله توصیفی – تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانهای و تجربۀ نگارنده هست.
Teaching history in all countries of the world, regardless of the level of material and spiritual progress, is challenging, and due to the rapid change of generations, it is necessary to change the methods. History lessons, the content of textbooks from school to university, teaching methods, the use of educational tools and facilities, how to motivate students, the difference between a teacher's and professor's view of history issues and the government's view, updating the information of history teachers and professors, important questions The minds of students and the general public in the field of history, and dozens of other micro and macro problems that deepen the challenge of teaching history, and this becomes more complicated and difficult in countries like Iran. The purpose of the article is not to express the challenges and problems of teaching history, but to express how to transfer and teach history to the audience, assuming that the challenges are reduced or eliminated. Basically, the purpose of history education is to convey a message in the right way to the audience, which makes the education deep and permanent. The main question is what method or methods can attract the new generation that is familiar with new technologies. Based on his experience in acting and directing plays, as well as teaching history as a university teacher, the author has found the method of performing arts combining ta'ziyeh and Bresht (narrative) style to be effective and useful. The research method is a descriptive-analytical article using library resources and the writer's experience.