چکیده:
در تدریس تاریخ، دو عامل بر شیوههایی که معلم به کار میبرد حاکم است: نخست: دانشآموز و توانایی محدود او؛ دوم: ماهیت موضوع یا مهارتی که در صدد آموزش آن هستیم. در یک دورۀ طولانی و حتی تا کنون، آموزش این درس در کشور ما، به طور سنتی و عمدتاً به روش سخنرانی و پرسش و پاسخ انجام میگرفته است. هدف این پژوهش، مرور و بررسی روشهای آموزشی مؤثر درس تاریخ در مدارس چند کشور مختلف جهت کاربستِ روشهای جدید در آموزش آن، توسط معلمان داخل کشور بوده است. امروزه، آموزش تاریخ در برخی کشورها تحول اساسی پیدا کرده است و در رویکردهای جدید، موضوعات مختلف و مفاهیم جدیدی ذیل عنوان آموزش تاریخ مطرح شده و روشهای متنوعی نیز برای آموزش آنها ابداع گردیده است. روش پژوهش محور، مراجعه به منابع تاریخی، روش ایفای نقش، استفاده از ICTو بهره گرفتن از تاریخ محلی از جمله مهمترین روشهای فعال و نوین آموزش تاریخ میباشند. پژوهش حاضر، از نوع کاربردی و به روش کتابخانهای و توصیفی انجام شده است
In teaching history, two factors govern the methods used by the teacher: first, the student and his limited ability; Second, the nature of the subject or skill we are trying to teach.For a long time and even until now, the teaching of history in our country has been done traditionally and mainly through lectures or question and answer method.The purpose of this research was to review and investigate the effective educational methods of teaching history in schools of several countries in order to apply new methods in teaching history by Iranian teachers. Today, history education in some countries has undergone a fundamental change, and in new approaches, different topics and new concepts have been proposed under the title of history education, and various methods have been invented to teach them.The research-oriented method, reference to historical sources, role-playing method, use of ICT (Information and Communication Technology) and taking advantage of local history are among the most important active and modern methods of history education. The current research is applied in a library and descriptive way.