چکیده:
مهارتهای ارتباطی از جمله مهارتهای اساسی برای زندگی در عصر حاضر است. پزشکان به دلیل موقعیت شغلی خود باید مهارت کافی در برقراری ارتباط مناسب با بیماران داشته باشند تا از آرامش، رضایت و سلامت بهرهمند شوند. هدف این پژوهش تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر انعطافپذیری، آگاهی از مسئولیت خویشتن و تعهد حرفهای دانشجویان دندانپزشکی اراک در ارتباط با بیماران است. همچنین طرح پژوهش نیمهآزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون، پیگیری وگروه کنترل است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه دولتی علوم پزشکی اراک در سال 1398 بودند که به روش نمونهگیری دردسترس 24 نفر انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) تقسیم شدند. پس از انتخاب نمونۀ مورد نظر و انجام پیشآزمون بر روی هر دو گروه برنامۀ درمانی راه حلمحور، طی 11 جلسۀ 90 دقیقهای (هر هفته 2 جلسۀ) بر روی گروه آزمایش اجرا شد و بر روی گروه کنترل مداخلهای صورت نگرفت. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامۀ انعطافپذیری شناختی 20 سوالی (Dennis & Vander Wal, 2010)، و پرسشنامۀ 16 سوالی مسئولیتپذیری (Salkovskis, et al. , 2000)، و پرسشنامۀ 15 سئوالی تعهد حرفهای Clikeman & Henning, 2000)) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل کواریانس چندمتغیره و تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین میانگین نمرات پسآزمون انعطافپذیری و آگاهی از مسئولیت خویشتن دانشجویان گروه آزمایش و کنترل وجود دارد و در متغیر تعهد حرفهای تفاوت معناداری وجود ندارد. بر اساس نتایج میتوان گفت، آموزش مهارتهای ارتباطی بر انعطافپذیری و آگاهی از مسئولیت خویشتن دانشجویان تاثیر داشته است؛ بنابراین، روش مداخلهای آموزش مهارتهای ارتباطی به علت تقویت توانایی ذهنی در کنترل افکار ناخوشایند و غیرمنعطف، موجب انعطافپذیریذهنی و دوری از افکار اتوماتیک وتحریفات شناختی غیرمنطقی در فرد میشود وانجام وظایف دانشجویی- شغلی آنها را به طور مثبتی تقویت میکند.
Communication skills are among the basic skills for living in the present age. Due to their job position, physicians must have sufficient skills to communicate properly with patients to enjoy comfort, satisfaction and health. The purpose of this study was the effect of communication skills training on flexibility, self-responsibility and professional commitment of Arak dental students in relation to patients. This study was a quasi-experimental pre-test and post-test with a control group. The statistical population included all dental students of Arak State University of Medical Sciences in 2019, who were selected by available sampling method of 24 people and randomly divided into experimental groups (n=12) and control (n= 12). After selecting the sample and performing a pre-test on both groups, the solution-based treatment program was performed on the experimental group during 11 sessions of 90 minutes (2 sessions per week) and no intervention was performed on the control group. Research instruments included the 20-item Cognitive Flexibility Questionnaire by Dennis and Vanderwall (2010), and the 16-item Responsibility Questionnaire by Salkovskis et al., (2010) And the Clikeman & Henning (2020) 15-item Professional Commitment Questionnaire. To analyze the data from statistical methods of multivariate analysis of covariance and analysis of covariance was used. The results showed that there was a significant difference between the mean scores of flexibility post-test and self-responsibility knowledge of experimental and control students. Based on the results, it can be said that communication skills training has an impact on students' flexibility and self-responsibility. Therefore, the intervention method of communication skills training, due to strengthening the mental ability to control unpleasant and inflexible thoughts, causes mental flexibility and avoidance of automatic thoughts and irrational cognitive distortions in the individual. And performing student-professional duties strengthens them positively.
خلاصه ماشینی:
اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر انعطافپذیری، آگاهی از مسئولیت خویشتن و تعهد حرفهای دانشجویان دندانپزشکی اراک در ارتباط با بیماران عطیه حاتمی دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران.
هدف این پژوهش تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر انعطافپذیری، آگاهی از مسئولیت خویشتن و تعهد حرفهای دانشجویان دندانپزشکی اراک در ارتباط با بیماران است.
واژههای کلیدی: مهارتهای ارتباطی، انعطافپذیری، آگاهی از مسئولیت خویشتن، تعهد حرفهای، دانشجویان دندانپزشکی The effect of communication skills training on flexibility, self-responsibility and professional commitment of Arak dental students in relation to patients Atieh Hatami, PhD Student Department of Psychology, Yasooj Branch, Islamic Azad University, Yasooj, Iran.
The purpose of this study was the effect of communication skills training on flexibility, self-responsibility and professional commitment of Arak dental students in relation to patients.
همچنین، نتایج نشان داد تفاوت معناداري بين ميانگین نمرات پسآزمون انعطافپذیری و آگاهی از مسئولیت خویشتن دانشجویان گروه آزمايش و کنترل وجود دارد و در متغیر تعهد حرفهای تفاوت معناداري وجود ندارد؛ بنابراين ميتوان نتيجه گرفت، آموزش مهارتهای ارتباطی بر انعطافپذیری، آگاهی از مسئولیت خویشتن دانشجویان تأثیر داشته است.
براساس نتایج مربوط به اندازۀ اثر به ترتیب 14، 22 و 37 درصد از نمرات پسآزمون در متغير انعطافپذیری و آگاهی از مسئولیت خویشتن دانشجویان، تحت تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بود؛ این در حالی است که بين ميانگین نمرات پس آزمون تعهد حرفهای دانشجویان گروه آزمايش و کنترل تفاوت معناداري وجود ندارد.
The Impact of Life Skills Training on Cognitive Flexibility of Saveh Azad University Students, First National Conference on Sustainable Development in Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Studies, Tehran.