چکیده:
یکی از موضوعهای مطرح در مطالعات سیاستگذاری، استفاده از رویکردهای آیندهنگرانه و بهرهگیری از دانش و ابزار آیندهپژوهی است. این مبحث مورد اجماع است که اگر مطالعات سیاستگذاری بدون تکیه بر رویکردهای آیندهنگرانه صورت گیرند، خلأها و نقصانهای متوالی بر چرخه سیاستگذاری پُرتکرار میشود. این مسئله در سیاستگذاری فرهنگی بهواسطه اهمیت مقوله فرهنگ و با توجه به لایهای بودن عدم قطعیتها و متغیرها پُراهمیتتر است؛ بااینحال در ارتباط بین دانش آیندهپژوهی و سیاستگذاری همواره چالشهایی وجود داشته که بستر بهرهگیری سیاستگذاری از آیندهپژوهی را نامتوازن ساخته است. هدف این نوشتار، بررسی چالشهای بهرهگیری از دانش آیندهپژوهی در چرخه سیاستگذاری است و این سؤال اصلی مطرح است که چه چالشهایی در روند بهرهگیری از دانش آیندهپژوهی در چرخه سیاستگذاری فرهنگی وجود دارد؟ برای پیشبرد پژوهش از روش کتابخانهای و روش کیفی مصاحبه عمیق و نظریه دادهبنیاد بهره گرفته شده است. این پژوهش با رویکرد کاربردی نگارش شده است که بر اساس یافتههای آن، چالشهای بهرهگیری از دانش آیندهپژوهی در بستر سیاستگذاری بیش از آنکه مربوط به سطوح نهادی و سیاسی باشد مربوط به عدم نهادینگی علمی آیندهپژوهی است که مستقیم و غیرمستقیم با مؤلفه فرهنگ آموزشی در ارتباط است. بهعبارتی موضوعهای مرتبط با فرهنگ آموزشی و علمی بیشترین سهم چالشانگیزی را در روند بهرهگیری از دانش آیندهپژوهی در عرصه سیاستگذاری فرهنگی را دارا هستند.
Abstract One of the topics discussed in policy studies is the use of future-oriented approaches and the use of future research knowledge and tools. It is a matter of consensus that if policy studies are done without relying on future-oriented approaches, successive gaps and deficiencies in the policy cycle will become frequent. This issue is more important in cultural policymaking due to the importance of the category of culture and due to the layered nature of uncertainties and variables. However, there have always been challenges in the relationship between the knowledge of future research and policy making, which has made the platform for policy making use of future research unbalanced. The purpose of this article is to examine the challenges of using future research knowledge in the policy cycle, and the main question is what challenges are there in the process of using future research knowledge in the cultural policy cycle?To advance the research, the library method and the qualitative method of in-depth interviews and the data theory of the foundation have been used. This research has been written with a practical approach, based on its findings, the challenges of using futures research knowledge in the context of policymaking are more related to the lack of scientific institutionalization of futures research than it is related to the institutional and political levels, which is directly and indirectly related to the educational culture component It is related.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش با رويکرد کاربردي نگارش شده اسـت کـه بـر اسـاس يافتـه هـاي آن ، چـالش هـاي بهره گيري از دانش آينده پژوهي در بستر سياست گذاري بيش از آنکه مربوط به سطوح نهادي و سياسي باشد مربوط به عدم نهادينگي علمي آينده پژوهي است که مستقيم و غيرمسـتقيم با مؤلفه فرهنگ آموزشي در ارتباط است .
البته با توجه بـه نـوين بـودن رويکردهـاي علـوم بـين رشـته اي همچـون سياست گذاري اين چالش ها به طور معمول طبيعي است ، اما آن جـا کـه سـخن از مسـائل نوظهور و پيچيـدگي مسـئله هـاي ناشـناخته مـيشـود، صـحبت از اهميـت رويکردهـاي آينده نگر و بهره گيري از دانش آينده پژوهي براي مهار چالش هـاي حـوزه سياسـت گـذاري بسيار مطرح ميشود.
ازاين رو در اين نوشتار سعي داريم با بهره گيري از روش کتابخانـه اي و روش کيفـي مصاحبه عميق و در قالب نظريه داده بنياد، به بررسي آن چـالش هـا بپـردازيم ؛ بنـابراين ضــمن پــرداختن بــه اهميــت بهــره گيــري از فرصــت هــاي آينــده پژوهــي در عرصــه سياست گذاري به اين سؤال اصـلي خـواهيم پرداخـت کـه چـه چـالش هـايي در رونـد بهره گيري از دانش آينده پژوهي در چرخه سياست گذاري فرهنگي وجـود دارد؟ بـديهي است در اين نوشتار، تمرکز بر ساختار و چرخه سياست گـذاري فرهنگـي اسـت و لزومـا ماهيت فرايند سياست گذاري فرهنگي و موضوع هاي مرتبط بـا آن مـدنظر قـرار نـدارد.
ازاين رو در بررسي موضوع ، دو بخش کليدي بايد مورد توجه قـرار گيرد؛ نخست : تأکيد بر اهميت آينده پژوهي در چرخـه سياسـت گـذاري فرهنگـي در ايران ؛ دوم : کاوش چالش هاي عرصـه بهـره گيـري از دانـش آينـده پژوهـي در چرخـه سياست گذاري فرهنگي با هدف تعميق موضوع و ارائه راهبرد؛ لازم به تأکيد است که در اين نوشتار، چرخه و فرايند سياست گذاري فرهنگي مورد نظر است و موضوع هـاي مرتبط با فرهنگ در محوريت پژوهش قرار ندارد.