چکیده:
تعاملات اجتماعی نقش مهمی در عملکرد فردی، گروهی و سازمانی ایفا میکند. بههمیندلیل، ایجاد یک الگوی تعاملاتی مطلوب، برای موفقیت کسبوکار امری حیاتی است. ازسویدیگر در دنیای امروز که بهعنوان عصر ارتباطات نامگذاری شده است، نقش رسانههای اجتماعی مجازی در بهبود ارتباطات و افزایش پیوندهای اجتماعی بر کسی پوشیده نیست. برایناساس این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مولفههای بهبود تعاملات اجتماعی با تاکید بر نقش رسانههای مجازی انجام گرفته است. پژوهش دارای رویکرد کمی است و از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها پیمایشی میباشد. جامعه مورد مطالعه کارکنان سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به تعداد 48000 نفر میباشد که با استفاده از جدول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی، تعداد 381 نفر بهعنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند. همچنین تعداد 12 نفر از کارشناسان و خبرگان مدیریت رسانه، از طریق نمونهگیری هدفمند برای تشکیل پانل خبرگی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن توسط ضرایب CVR و CVI مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تایید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از روش دلفی و سیستم استنتاج فازی بهره گرفته شد. نتایج نشان داد سطح مطلوب تعاملات اجتماعی 85/2 میباشد و زمانی محقق میشود که سطح اعتماد 88/2، ارتباطات 44/2 و هماهنگی 26/2 باشد. این امر بدان معناست که اعتماد مهمترین بعد تعاملات اجتماعی است. همچنین بر اساس نتایج، مهمترین کارکرد رسانه در راستای افزایش اعتماد، انعکاس مطالبات میباشد.
Social interactions play an important role in individual, group and organizational performance. For this reason, creating a favorable interaction model is vital for business success. On the other hand, in today's world, which is named as the age of communication, the role of virtual social media in improving communication and increasing social links is obvious. Based on this, this research has been carried out with the aim of Identifying the dimensions and components of improving social interactions with an emphasis on the role of virtual media. The research has a quantitative approach and is applied in terms of purpose and survey in terms of data collection. The statistical population under study is the employees of the Broadcasting Organization of the Islamic Republic of Iran, numbering (n=48000) people, using Cochran's table and random sampling method, 381 people were considered as a statistical sample. Also, 12 media management experts were selected through targeted sampling to form an expert panel. The data collection tool is questionnaire, the validity of which was confirmed by the coefficients of CVR=0.69 and CVI=0.87. The reliability of the questionnaire was confirmed through Cronbach's alpha (0.85). The results showed that the desired level of social interaction is 2.85 and it is achieved when the level of trust is 2.88, communication is 2.44 and coordination is 2.26. This means that trust is the most important dimension of social interactions. Also, based on the results, the most important function of the media in order to increase trust is to reflect demands.
خلاصه ماشینی:
براين اساس با توجه به مطالب ذکر شده ، پژوهش حاضر به دنبال شناسايي ابعاد و مؤلفه هاي بهبود تعاملات اجتماعي با تأکيد بر نقش رسانه هاي مجازي در سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران مي باشد.
در خصوص پيشينه موضوعي مقاله ميتوان به پژوهش هاي زير اشاره کرد: قوامي؛ صرافيزاده و عالم تبريز (١٤٠١) در پژوهشي با بررسي تعاملات اجتماعي مشتريان در رسانه هاي ديجيتال نتيجه گرفتند سازمان ها قادرند تشخيص دهنـد کـه کاربران رسانه هاي ديجيتال با کدام يک از محتواهـاي منتشرشـده تحـت تـأثير قـرار گرفته اند تا با بهره گيري از اين کنش ها و واکنش ها، آنها را بـه سـمت تحقـق اهـداف سازماني سوق دهند.
آنچه در يافته هاي اين پژوهش حائز اهميت است آن اسـت کـه اعتمــاد الکترونيکــي در تعــاملات فضــاي مجــازي نقــش بــه ســزايي دارد و بهبــود سازوکارهاي ايجاد امنيت و حفظ حريم خصوصي کـاربران منجـر بـه ارتقـاي سـطح اعتماد و بالتبع آن بهبود تعاملات اجتماعي ميگردد.
يافته هاي مربوط به سؤال دوم روابط بين ابعاد و مؤلفه هاي بهبود تعاملات اجتماعي با تأکيـد بـر نقـش رسـانه هـاي مجازي به چه صورتي است ؟ در اين قسمت (مرحله تست مدل ) براي گردآوري داده ها، تعداد ٤٢٠ پرسشـنامه در جامعه آماري توزيع گرديد (١٠ درصد بيشتر از حجم نمونـه تعيـين شـده ) تـا در صورت عدم برگشت بعضـي از پرسشـنامه هـا، تعـداد ٣٨١ پرسشـنامه معتبـر جهـت تجزيه وتحليل داده هـا در اختيـار باشـد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل (٢): بررسي معناداري مدل در شکل ٢ معناداري روابط بين سؤال ها با مؤلفه ها و مؤلفـه هـا بـا مفهـوم اصـلي (بهبود تعاملات اجتماعي) نشان داده شده است .